Sv: Spellemannsprisen, Sundfør og Bare Egil
Jeg har grublet mye på denne, og jo mer jeg grubler jo mer uenig er jeg med Sundfør. Jeg var på en konferanse i tyskland i forrige uke, hvor temaet var musikk og kjønn, så debatten er aktuell for meg på mange plan.
Jeg er jo enig i mye av det hun sier, men ikke konklusjonen.
Vi kan godt slå sammen kategoriene, men det er ,ca 300% flere menn som er soloartister, så det fører bare til en ytterligere marginalisering av kvinnene.
Problemet i andre deler av musikklivet er at man ofte ser at det er kun kvinnen som blir "kjønnet", mens mennene slipper merkelapp. Altså: Robert Schumann er komponist, Clara Schumann er kvinnelig komponist. I spellemannsammenhengen er det jo ikke kvinnelig mot normalt, men kvinnelig mot mannlig - det er mye mer ok.
Dessuten blir det jo en pris mindre, og det er jo bare kjedelig Å sjangerinndele enda mer er så godt som umulig å gjøre på en fornuftig måte - det er ganske merkelig i enkelte kategorier allerede sånn det er i dag (i forhold til hvilke plater som blir påmeldt i hvilke kategorier. Det er jo veldig i tiden at all musikk skal være genreoverskidendre- flott, flott, men vanskelig å kategorisere logisk nok )
Egil - han er bare hysterisk morsom, ferdig med det 
|