Sv: Bloggeren Voe og slemme internettet
Opprinnelig lagt inn av mrc, her.
Det er vel ganske lenge siden hun spilte inn sin første låt, så dette med artiskdrømmer er vel ikke akkurat noe som har kommet akkurat nå. Hadde hun ikke en opptreden på et eller annet i fjor sommer der hun sang en låt hun hadde spilt inn etc?
Ellers synes jeg en del av "tankene" her i tråden blir en del av de samme som man har sett hele tiden etter at hun begynte å bli kjent, og på en del områder virker det nok som janteloven trer i kraft ganske raskt.... (selv om jeg ikke egentlif forstår hvorfor hun har blitt så populær - men hun har det, og det er foreldre inne i bildet som støtter her, og det jeg har tidligere sett i mediene sagt fra dem virker for så vidt ganske ok og fornuftig...).
Personlig synes jeg hele "rosabloggfæren" virker merkelig, og også etisk betenkelig på mange områder - men det blir mer generelt og blant annet for hvordan type markedsføring som her benyttes, og mot det som ennå er definert som barn. Her er det vel elementer og avtaler som strengt tatt ikke er helt lovlig slik jeg har oppfattet lovgivningen. Men det blir egentlig en mer generell diskusjon enn Voe i seg selv.
Jeg synes vel også en del av de ledende nettavisene spiller en rolle som er betenkelig. Når det gjelder TV2 og Nettavisen har de vel gått aktivt inn for å "gjøre en blogger populær" - og har gevinst på det. På en måte ikke så ulikt platebransjen.
Janteloven er en pussig ting å dra frem når du tydeligvis misset det som var poenget med tråden. At hun gir ut plate er så sin sak, poenget var derimot at jeg stusser på at man velger å legge ned bloggen pga. negative kommentarer, for så å starte på musikkarrieren med utspill fra produsenten om at "hun kan jo ikke synge så bra" - jeg vil på ingen måte tro at tilbakemeldingene blir noe mildere nå. Derimot kommer forsåvidt selvfølgelig endel av de kommende negative tilbakemeldingene til å bli gitt av mennesker som ytrer seg med fullt navn - mulig det er lettere å takle?
|