Vis enkelt innlegg
Gammel 30-01-11, 19:02   #4
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg har ekstremt sjelden opplevd bhg tur til utlandet. Det er mer normalt i lærerlivet tror jeg.

Åh ja, jeg har vært med på en tredagers skolebesøksreise helt til Østersund. Hvor vi bodde på et hotell som hadde verdens minste hotellrom, og der vi måtte gå 200 meter i snødrev for å komme til frokostsalen. Da hadde skolen virkelig slått på stortromma.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg forstår ikke poenget med å kalle det planleggingsdag hvis det i realiteten er en avspaseringsdag. Jeg har skjønt at noen, lærere hvert fall?, er på skolen og faktisk planlegger denne dagen, og jeg skjønner at det er litt forskjellig praksis rundt om så for noen barnehager er det sikkert planleggingsdag.

Jeg fascineres også over at barnehager og skoler er avhengig av å stenge bedriften for å kunne planlegge.

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg trodde faktisk også at plandager ble brukt til nettopp det. Jeg unner virkelig barnehageansatte og lærere avspassering, men hvorfor behøver de gjøre det alle sammen på en gang? Jeg vet ikke om noen andre bedrifter som stenger en hel dag fordi alle skal avspassere, og det er virkelig IKKE for at det ikke jobbes overtid altså.

Det er en planleggingsdag. Kommunen setter hvert år av et visst antall planleggingsdager som er felles for skoler og felles for barnehager. Det er veldig praktisk at alle skolene har disse dagene på samme dag, fordi man da gjerne har mulighet til å leie inn dyktige foredragsholdere (dele på utgiftene), eller kommunen har mulighet til å kjøre større kurs i kommunal regi. Det er også kjempeviktig både i skole og barnehage at en del planlegging gjøres sammen. I skolen er det også viktig at skole og sfo har felles planleggingsdager. Vi trenger noen felles forankringspunkter der, vi trenger å ha felles mål, visjoner, felles basiskunnskap. I tillegg er det utrolig effektivt å få muligheten til å jobbe konsentrert med planlegging over en eller flere dager. I hverdagen ellers blir det noen få timer her og en halv time der. Det er ikke noe optimalt med tanke på langsiktig tenkning. Jeg regner med at dette behovet er enda større i barnehagen, iom at de har ungene lengre dager enn vi har i skolen.
Ofte velger en skole å ta ut fire istedenfor tre felles planleggingsdager før skolestart. Likevel vil alle de fem planleggingsdagene som er lagt i skoleruta være fridager for ungene. Mens lærerne da avspaserer for den ekstra planleggingsdagen i august. Det samme vil skje dersom ledelsen på en skole eller en barnehage beordrer arbeidsstokken på kurs/planlegging e.l. over to kvelder.

Hvorfor vi må stenge for å planlegge?
Fordi vi må planlegge sammen. Fordi ledelsen vil ha oss på felles kurs i klasseledelse/antimobbearbeid//vurdering for læring/førstehjelp, og bare har råd til å leie inn kursholder en dag. Fordi vi skal legge årsplaner som henger i hop med hverandre. Fordi vi skal kurses i håndtering av diverse diagnoser på skolen, være seg diabetes, epilepsi, asberger, blødersykdom... og spesialsykepleieren som kommer reisende fra Oslo for å kurse lærerstaben ikke har mulighet for å være i Trondheim mer enn en halv dag.

Og sikkert mange andre grunner jeg ikke kommer på i farten.

Sist redigert av ming : 30-01-11 kl 19:08.
ming er ikke aktiv   Svar med sitat