Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?
Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.
Man behøver ikke være spesielt tett i pappen fordi man skulle ønske at det ble organisert anderledes.
Nå var det ikke kun myntet til deg, men jeg ble bare så matt av at inlegg etter innlegg hevdet det samme, nemlig det som du også skrev.
"
Jeg trodde faktisk også at plandager ble brukt til nettopp det. Jeg unner virkelig barnehageansatte og lærere avspassering, men hvorfor behøver de gjøre det alle sammen på en gang? En planleggingsdag er IKKE en dag der bedriften får de ansatte til å avspasere timer de har opparbeidet seg igjennom året, det er en dag som det SKAL planlegges. Om det planlegges 3 januar, eller om det planlegges på kveldene 5 og 6 januar er vel rivende likegyldig?!
Jeg vet ikke om noen andre bedrifter som stenger en hel dag fordi alle skal avspassere, og det er virkelig IKKE for at det ikke jobbes overtid altså.
Men ser ikke også du at det er uheldig for en barnehage/skole dersom det hele tiden er noen av personalet som må avspasere. Det vil jo gå utover både det pedagogiske arbeidet og for den generelle sikkerheten å gå underbemannet i lange perioder. Vikarer til barnehager vokser ikke på trær. Vikarer er jo heller ikke noen fullgod erstattning for det faste, trygger personalet. Dette er jo ting som ikke vil påvirke en hvilken som helst bedrift like mye som akkurat en barnehage. Manen min jobber på kontor, når en annen av de ansatte er borte blir det kanskje litt mer telefoner å ta og litt mere travelt. Man kan gi beskjed til kunder at akkuart i dag har vi det litt travelt og det derfor blir litt ventetid. Tenk hvis vi kunne gjort det sånn i barnehagen? "Nei i dag kan desverre ikke Knut komme i barnehagen klokken 8, vi har det så travelt, men jeg skal prve å få skvist han inn klokken 13" "