Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?
Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.
Alternativet hvis vi skal kutte planleggingsdagene er jo enten å kutte planarbeidet, eller betale personale overtid for å sitte med dette på kveldstid. Hva mener du er best da? 
Jeg ser det som billig, enkelt og greit å lønne de ansatte overtid. Eventuelt at de avspaserer hver for seg uten å stenge hele sjappa.
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Jeg jobber på en skole, og vi er faktisk på jobb på planlegginsdagene. Fra 8.00-16.00. Hele poenget var jo at jeg faktisk ikke har fri da, selv om mange later til å tro det.
Åh- jeg blir så muggen av å lese noen av innleggene her. :lyst til å rødprikke:
Å, sorry. Me not thinking. Jeg trodde du var hjemme jeg.
Opprinnelig lagt inn av Dani, her.
Vi får ikke bruke vikarer på noe annet enn sykdom, det har vi ikke råd til. Og med tre tilkallingsvikarer kommer vi ikke langt heller. Jeg har min sønn i barnehagen jeg jobber i, og jeg hadde tatt han ut av barnehagen hvis jeg hadde fått vite at halve staben skulle resie bort halve dagen.
Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.
Da må noen ta regningen.
Å stenge er billigste løsningen.

Hvor i alle dager konkluderer du med dette fra? Klart - det billigste for barnehagen er jo om de bare stenger i ett kjør - fremfor å bruke vikarer feks. Men regnskapet drar jo med seg bittelitt mer da. Og sålenge barnehager finansieres av det offentlige ser jeg det som relevant å trekke inn hva den tapte arbeidsinnsatsen faktisk koster altså. Det er innmari mye mer enn litt overtidslønn.
En annen ting er omfanget - hvorfor i alle dager trenger man fem dager i året`Det er jo møter i ett kjør i tillegg også. Jeg jobber i det private med ting som skal planlegges og ganske omfattende prosjekter. Det er jo ikke snakk om at vi stenger butikken fordi vi skal planlegge sammen, ei heller at vi bruker fem dager i året?
Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.
I en perfekt verden, kunne vi leid inn vikarer ved første fravær. Vi har ikke lov å leie inn før tre fast ansatte er borte, dvs. syke, samtidig. Avspasering gjelder ikke som fravær, så vi får ikke vikar om en ansatt avspaserer, men så har vi heller ikke lov å avspasere en hel dag i slengen, der jeg er ansatt nå, men må belage oss på å spise opp de ekstraukene våre ved å ta en halvtime nå og en liten time da, noe som i praksis er omtrent umulig å få gjennomført når det er influensa/noro-sesong.
I en perfekt verden er det nok ansatte pr barn, vi hadde fått overtidsbetalt og kunne planlagt på kveldstid, og vi kunne avspasert ved behov - det hadde vært en fin barnehage å jobbe i det.
Jeg synes egentlig at det er rart at ikke barnehager kan drives sånn at dette er mulig. I vår gamle barnehage går de med store overskudd hvert år, har egen kjøkkenansatt og flotte uteområder. På fem avdelinger. De har også en ekstra ansatt som går i tillegg til grunnbemanningen sånn at de har noe å spe på med når det kniper. (Barnehagen forøvrig skal du få gratis av meg, men økonomien i dette må da være mulig for flere å få til?)
|