Vis enkelt innlegg
Gammel 31-01-11, 17:09   #345
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jepp. Lærere på 70-tallet (og tidligere) hadde det utvilsomt meget godt, og det er vel nettopp derfor vi andre har måttet forsvare de såkalte godene våre med nebb og klør ever since. Mens en lærer på 70-tallet kunne komme komme inn i klassrommet, lese et stykke fra boken og be elevene løse oppg. 5-15 mens han satt og myste ut over klasserommet noen timer før han tok frakken og gikk hjem kl.14.00, stilles det i dag helt andre krav til hva som er et godt pedagogisk opplegg og hva en lærer bør kunne. På 70-tallet var en firer en firer, og lærerens ord var lov. Ingen hadde hørt om vurderingskriterier, dokumentasjon, halvårsvurdering, underveisvurdering, vurdering med og uten karakter, egenvurdering, IOP, pedagogisk rapport, foreldrekonferanser og mobbeprogram. Elever som lagde bråk, eller trengte noe ekstra, var stort sett å finne på spesialskoler. Jeg vil absolutt ikke ha tilbake den gamle, eneveldige læreren som kunne gjøre hva pokker han ville uten at verken elever, rektor eller foreldre kunne stille spørsmål ved noe som helst, men det hadde vært fint om den noe foreldede tankegangen om at lærere jobber mindre enn andre yrkesgrupper ville forsvinne. Jeg er klar over at de aller, aller fleste yrkesgrupper opplever store endringer og høyere krav til effektivitet, ikke bare lærere. Forskjellen er vel bare at lærere først nå de siste 10-15 årene har begynt å få nok arbeidsoppgaver til at man faktisk kan forsvare avspasering mens ungene har fri.

Jeg vil gjerne få understreke at jeg er helt enig med deg i dette. Det har utvilsomt skjedd en kraftig profesjonalisering i læreryrket de siste 20 årene, noe som heldigvs også har gjenspeilet seg i lærernes lønn. Og jeg vokste opp med lærermor, så jeg har ingen illusjoner om at dyktige lærere ikke må jobbe for føden.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat