Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?
Opprinnelig lagt inn av Spoon, her.
Og når man snakker om samfunnsøkonomi........ hvor økonomisk er det at barnehagen er fullt bemannet i sommer/jule/påskeferien når halvparten av barna som er satt opp ikke dukker opp? DA hadde vi kunnet brukt avspaseringen da.
Ja, da kan en eller flere som har avspaseringstid til gode gå hjem hvis de ønsker å avspasere. Det er jo ikke noe problem?
Det er sånn det fungerer hos oss. Vi får feks svar til lunsj kl 12, om vi kan avspasere fra kl 13. Vi er nødt til å se ann hva vi har å gjøre før noen får fri. En hel dag med avspasering får vi i utgangspunktet ikke lov å ta. Skulle vi få lov, kan vi likevel kalles tilbake til jobb ved sykdom. Slik at vi kan ikke planlegge spesielle ting og bruke avspaseringen til det. Vi må som regel ta avspaseringen på sparket. Nå ser jeg at vi har en del innlagte brukere osv slik at vi får litt mindre å gjøre. Da må vi gripe sjansen til å avspasere. Hvorfor kan ikke ansatte i bhg gjøre det samme?
Jeg syns lærere er veldig priviligerte som virkelig får fri på sine avspaseringsdager. De trenger ikke å stå opp til vanlig tid og være klar til å dra på jobb i tilfelle det er sykdom den dagen på jobb, den dagen de ønsker å avspasere. Dere lærere vet når dere får avspasere. Det et virkelig gode som ikke jeg som jeg som hjelpepleier ikke har. Jeg er heldig hvis jeg kan få et klart svar dagen i forkant på om jeg kan ta fra halve dagen. Det er aldri 100 % sikkert at jeg klarer å gjennomføre avspasering før jeg er på vei hjem.