Vis enkelt innlegg
Gammel 31-01-11, 22:45   #415
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Men det ser ut som om det er 2 problemer med planleggingsdager.
1. Foreldre vil vite hva dagen brukes til - problem at det heter planleggingsdag.
2. Problem at det i det hele tatt finnes - pga fridager som må tas.

Jeg har jobbet i flere forskjellige barnehager og det er kun i den jeg jobber i nå som det er planleggingsdag på alle planleggingsdagene. I de andre jeg har jobbet i så har vi hatt 1 planleggingsdag pr år som er jobbet inn, dette fordi vi har hatt kurser/møter på kveldstid istedet for dagtid. Dette er ofte fordi det er umulig å få til de kursene vi har villet ha/hatt behov for på dagtid - og eller at det har vært felles kommunale kurser som vi har blitt oppfordret til å gå på. Og da blir det sånn at for 8 kveldstimer får en 8 dagtimer fri - ikke spesielt økonomisk gunstig/toppers.

At det blir kalt planleggingsdag selvom det blir en fridag for de ansatte (avspasering som ikke er gunstig ville jeg kalt det) er vel noe som det bare heter og ikke ment som lureri mot foreldre. Vi er pålagt 5 planleggingsdager, og da er det det vi kaller det.

Det kunne igrunn blir løst på en veldig enkel og grei måte og det er at vi hadde fått betalt om vi tok det på kvelden/helg - men det er det ikke økonomi til - ikke i den kommunen jeg jobber hvertfall. Og at halve gruppen skal ta fri en dag - og den andre halve gruppen en annen dag :gudhjelpes:! Det er faktisk barn vi jobber med, nå som det er mer flytende opptak har vi ofte babyer hele året, og ikke bare en om gangen.

I den kommunen jeg jobber så er det lite slingringsmonn for vikarer, vi vet at det er mange i personalet som blir syke utover høsten, så det blir prioritert - pga nye og usikre barn som trenger mer. Etter jul er barna mer trygge, oftest, og ett halvt år eldre enn da de startet i august, så da kryssers det alt som er av fingre og en sper resten av vikarbudsjettet utover våren.

Personalet skal ta ut ferie, avspasering samtidig som det er sykdom på huset og ett skrantent vikarbudskjett, så det er ikke rom for å sette inn vikarer for å jobbe på planleggingsdager og det er også ofte veldig vanskeligt å få tak i vikarer.

Jeg har jobbet i skolen og har ikke noe annet enn stor repsekt for den jobben lærerne gjør, og jeg var bare en assistent som ikke hadde med store rettebunker hjem.

Jeg mener at løsningen på alle planleggingsdager er mer penger, la oss få betalt for å jobbe kveld/helg - også må vi bli "løst" fra å måtte ha de 5 planleggingsdagene som vi er pålagt.