Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne der
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Når man er overbevist om at man vil ta abort ved funksjonshemming, hva tenker man da om en situasjon hvor det er snakk om tvillinger hvor den ene har funksjonshemming og den andre ikke har?
Er det like aktuelt med senabort da? Hvordan er muligheter og lovlighet (og evt. risiko) ved fosterreduksjon?
Jeg kan svare for min egen del siden jeg har tatt en slik test nettopp fordi det var godt mulig jeg ikke ønsket å bære frem barnet om det var noe alvorlig. Jeg sier godt mulig, ikke fordi jeg ikke visste på forhånd hva jeg mener, men fordi jeg ønsker å være forsiktig med å være bastant fordi jeg anerkjenner at man aldri vet dette sikkert før man virkelig er der og det er reelt.
Jeg tenkte ærlig talt ikke på dette alternativet. Det falt meg ikke inn. Om jeg hadde kommet på det ville jeg fremdeles hatt testene - det ville vært bedre å vite og få tenke litt uten at noen står med stoppeklokka ved siden av meg og stresser meg fordi det haster å avgjøre dette. Jeg mener at dette fremdeles blir et argument for eller mot abort i sin helhet - men at det fremdeles all den tid abort nå er et alternativ for mange - taler sterkt for at man sjekker ut tingenes tilstand tidligere.
|