Vis enkelt innlegg
Gammel 01-02-11, 18:57   #440
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

...og når jeg snakket om min kommunale hverdag så snakker jeg om at den var verdsatt til 7.33 timer per dag, og det som ble jobbet ut over det (på arbeidsplassen) ble samlet opp til man nådde 45 timer. Jobbet man mer enn det så ble det over 45 timer slettet ved månedens slutt. Man får ikke avspasere dem ved årets slutt eller utbetalt lønn for dem. Timene forsvinner bare. Og man kan ikke bare avspasere i hytt og pine når man ikke er lærer heller.

Og om man ikke har anledning til å jobbe utover de 7.33 timene, fordi man feks har barn, så jobber man hjemmenfra i stedet. Og de timene kan man ikke registrere noe sted, og følgelig ikke avspasere. Jeg regner med at lærere ikke er pålagt å oppholde seg på skolen i 8.8 timer hver dag?

Igjen. Poenget mitt er at lærere er heldige som har fått aksept for at de har 8.8 timers arbeidsdag, og at de får avspassere disse timene. At det er lærere som jobber utover dette er en annen sak. Poenget er at ganske mange arbeidstakere jobber mer enn de x antall timene deres arbeidsdag i teorien er.

Jeg skjønner at jeg må stå litt mer på krava for å få kortere arbeidsdag. 7.33 timer er ikke akkurat veldig lang arbeidsdag. Jeg jobber 60% stilling. Jeg kan likefullt jobbe 42 timer pr. uke med en maksbegrensning på 14 t pr. dag som kan utøkes med ytterligere 2 timer ved uforutsette hendelser. Gid man hadde hatt overtidsbetalt eller muligheter for å samle opp avspasering de gangene arbeidsdagen blir ufrivillig lenger.

Neida, jeg klager ikke, og jeg vil ikke bytte, og jeg har ganske mange lærer-, førskole- og sykepleier-kolleger som har hoppet av den karusellen for samme uforusigbarhet i fht. arbeidstid og fritid som jeg har, og som setter pris på de andre fordelene, fri midt i uken, ok lønn, gunstige reisebetingelser.

Alt i alt blir jeg allikevel mer og mer klar over at det er mange sutrepaver som ikke har noenting å sutre over hva angår arbeidstid og arbeidsavtaler.

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Altså, jeg har full forståelse for det, men det er så mange som ikke gir beskjed i det hele tatt, og det er jo det som er problemet. Jeg tenker at dersom man i utgangspunktet trenger å ha barna i barnehagen så krysser man det, men at man med en gang det skjer noen endringer så gir man beskjed om det.
JEg tror mange(jeg sier ikke at det gjelder deg) tenker at jeg har bare et barn så det spiller ingen rolle om jeg gir beskjed eller ei, for et barn fra eller til spiller ingen rolle. Problemet er bare at dersom 5-6 stykker og kanskje flere tenker det samme så utgjør det ganske mye.
Og ja, man kan ta avspasering spontant, men om nå jeg ønsket det også var jeg satt opp på senvakt, så kan jeg ikke avspasere likevel, da må jeg jo isåfall komme tilbake når tidlgvakta går hjem.

Vi har heldigvis flexi-plass i barnehagen. De ansatte prøver seg med å få mase om ferier osv. allikevel, men der kommer de til kort ettersom vi faktisk betaler ekstra for å ha fleksibilitet.

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

Du kan stappe den t-skjeeen din en viss plass.
Jeg fatter ikke at det kan være relevant i denne sammenhengen? Jeg bryr meg katten om hva barnehagen kaller dagen, konsekvensen er at jeg må ta meg fri for å være hjemme med barnet. På samme måte gir jeg beng i hva du gjør når flyet er forsinket, jeg trenger ikke informasjonen. Konsekvensen er uansett at flyet er forsinket.

Oj! Skje i rompa!!

Jo, jeg bryr meg om hva barnehagen kaller dagen ettersom det i praksis er dager som praktiseres svært forskjellig fra barnehage til barnehage. Jeg har i dag faktisk tatt dette videre med ledelsen for vår barnehage (privat barnehage), for jeg aksepterer faktisk ikke at det er 5 dager spredt i løpet av året (alltid fredag eller mandag) som barnehagen stenger uten grunn - all den tid de faktisk ikke har planlegging på andre dager, eller steder til andre tider enn innenfor barnehagens åpningstid. Da er planleggingsdagene faktisk intet annet enn en forfinet betegnelse for ekstra Gro-dager.

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Spisepause?

Herregud, hva klager du over?

Nei, du sier noe..... Nå skal det sies at spisepauser ikke følger noe system i jobben min heller. Det er ingenting som heter spisepause når jeg fløy tur retur Sharm El Sheikh her om dagen. 14 timer No problem. Men skulle gjerne hatt overtidsbetalt etter 7.33 timer altså. Det hadde vært gull

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det høres litt rart ut at noen krangler på at det spiser av ferien. Det blir da ikke færre fridager om man legger planleggingsdagene til uka før?
Antall skoledager er det samme.

Ja, dette lurte jeg også på....
Til dere lærere og førskole-lærere hvor mange feriedager har dere, bare for å få det på det rene? og dere andre som jobber i offentlige etater utenom skolevesenet?