Sv: Om muslimer og bading
Kudos for at du spør og vil lære! Du kan sikkert få mer utfyllende svar fra folk med mer erfaring enn meg fra etnisk blandede skoler, og ikke minst fra svømmeundervisning i sådanne, siden jeg ikke har noen av delene. Jeg ville bare kommentere at som du så riktig påpeker så er "muslimer" en veldig mangefasettert gruppe, og kanskje er det overhodet ikke relevant å bruke det som samlebetegnelse i denne sammenhengen siden forskjellene er så store? Også ville jeg bidra med en anekdote. Jeg har gått på internasjonal skole som tenåring. Skolen lå i et asiatisk land der majoriteten var buddhister. I garderoben var det dusjkabinetter med forheng foran, og i tillegg garderobebenker. Blant mine medelever var jeg vel omtrent den eneste som syntes det var naturlig å kle av meg før jeg gikk inn i dusjkabinettet. Etterhvert begynte jeg å beholde undertøyet på og skifte det før jeg dusjet. Litt upraktisk, for det ble lett litt vått, men... De andre jentene praktiserte ulik grad av påkledning utenfor dusjkabinettet. De var alt fra kristne amerikanere, asiatiske muslimer, kristne japanere, you name it. Den som var aller mest forsiktig med å vise seg naken var ei indisk hinduistisk jente. Min lærdom av denne erfaringa var egentlig at skikken med å dusje nakne i stort felles dusjrom egentlig var nokså sær og fremmed... Jeg skjønner derfor at det kan virke rart og tilogmed støtende for både foreldre og barn/ungdommer med annen bakgrunn enn den helnorske. Hvordan man så løser det i praksis er jo en annen sak, jeg leser litt mellom linjene dine at kravet om å dusje i lærergarderoben både er upraktisk og kanskje for noen av jentene litt primadonna-begrunnet også?
|