Sv: Urovekkende info om HPV-vaksinen
Oki, du legger ved tall på hvor mange som har fått vaksinen, men ikke noe om dens virkninger. Allikevel kommer du med en påstand om at den er helt trygg. Hvor er dokumentasjonen din?? 
La meg forsøke å vise mine bekymringer vedrørende vaksinen:
"Vi kjenner i dag ikke årsaken til livmorhalskreft, men i mange tilfeller antas det at et virus (HPV) har betydning." ~ Rikshospitalet.
Kjente bivirkninger av Gardasil:
"Svært vanlige (over 1 av 10 pasienter), bivirkninger på injeksjonsstedet inkluderer: smerte, hevelse, og rødme. Det ble dessuten sett feber.
Vanlig (mer enn 1 av 100 pasienter), bivirkninger på injeksjonsstedet inkluderer: blåmerke, kløe.
Svært sjeldne (mindre enn 1 av 10 000 pasienter), pustevansker (bronkospasme) er rapportert.
Sjelden (færre enn 1av 1000 pasienter), elveblest (urticaria).
Bivirkninger som er rapportert under markedsført bruk omfatter:
Svimmelhet, kvalme og oppkast er også rapportert.
Besvimelse er rapportert. Selv om slike besvimelseshendelser er uvanlige, skal pasienter observeres i 15 minutter etter at de mottar HPV-vaksinen.
Allergiske reaksjoner som kan omfatte pustevansker, hvesende pust (bronkospasme), elveblest og utslett er rapportert. Noen av disse reaksjonene har vært alvorlige.
Som med andre vaksiner, har det blitt rapportert bivirkninger ved generelt bruk. Disse er blant andre: hovne kjertler (hals, armhule, lyske), Guillain-Barré-syndrom (muskelsvakhet, unormale fornemmelser, kribling i armer, ben og overkropp), samt hodepine.
Kontakt lege eller apotek dersom noen av bivirkningene blir plagsomme eller du merker bivirkninger som ikke er nevnt i dette pakningsvedlegget." ~ Pakningsvedlegget til Gardasil.
Langtidsbivirkninger vet vi ikke noe om enda, da forskningen på dette foregår ved vaksinasjon av disse jentene, slik det ble gjort i vaksineforsøket med Meningokokk B-vaksinen på 88/91-tallet. Dokumentar her.
Hvorvidt vaksinen forhindrer kreft vet vi ikke enda, da dette også er en del av forskningen som pågår ved vaksinasjonen. Gjennomsnittsalderen for livmorhalskreftdiagnoser er 52 år kan vi se her. Det er en stund til 12-åringene våre er 52 år, så vi må bare vente i spenning og telle antall tilfeller av sykkdommen når den tid kommer. ...og Then Again, allerede før vaksinasjonen startet nå, har antallet livmorhalskreftilfeller gått ned de siste 30 år, ifølge regjeringen.
Hvorvidt livmorhalskreft kommer a HPV-viruset er vi ikke sikre på, men man antar at det kan ha en sammenheng, skal vi tro Rikshospitalet.
Jeg vet ikke om en eneste jente som fortjener å bli utsatt for denne risikoen, men jeg er kanskje ikke forretningsorientert nok?
Venhild.
|