Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen
Jeg har ingen sterke følelser for hva folk skal gjøre når det gjelder denne vaksinen, fordi det går så lite ut over andre, så folk får bestemme selv.
Jeg er ingen immunolog men jeg kan temmelig mye om vaksiner, immunsystem og risikoanalyse, og jeg er en jævel på å lese medisinsk litteratur og kildekritikk., men jeg kjenner meg ikke kompetent nok til å gå imot Folkehelsas anbefalinger, de folkene som sitter der er flinke altså. De har fått en sverting i media som ikke er sann. Så jeg stusser også, som Skremmern over folk som har tenkt å ta en selvstendig beslutning på det. Veldig rare greier.
Dessuten: Vaksiner er utprøvd pr def. Det har blitt gitt vaksiner i nesten hundre år og det er jo godt underbygget at de bivirkninger (bortsett fra allergier) som kommer av vaksinen, kommer i sterkere grad av sykdommen som de vaksinerer for. Langtidsvirkning? Hva snakker dere om liksom.
Som sagt, folk får bestemme selv, men jeg synes det er easypeasy valg og skal helt klart vaksinere veslejenta mi. Hun kommer til å få beskjed om at hun er vaksinert og at denne vaksinen senker risiko for å få kreft når hun blir i småbarnsforeldrealder, men at den ikke beskytter mot graviditet, herpes (med bilder) og syfilis (med bilder). Jeg antar uten videre at jenta mi ikke blir en idiot og skjønner poenget. Om hun ikke gjør det så er det liksom lite jeg kan gjøre uansett.