Sv: Kirkeasyl, hva synes dere om det?
Jo - det er en vesentlig forskjell. Og det er at i kirkerommet er det en spesiell ordning i og med at dette er fredet. Det er en sentral forskjell altså - det er et trumfkort man ikke har om man velger å åpne hjemmet sitt for en som banker på.
De som hjalp Amelie (ihvertfall etter at det ble en stor mediesak) er også annerledes enn dette - de hjalp i forhold til å få endret regelverk. Ikke å omgå det regelverket som eksisterer slik man gjør gjennom å overprøve utkastelser ved å gå i kirkeasyl.
(Jeg har stor forståelse for at de som velger å sette seg i kirkeasyl er dypt fortvilte mennesker med alvorlige problemer altså. Og også stor forståelse for at man ønsker å hjelpe en stakkar som har det så vanskelig med litt mat og nødvendigheter. Jeg vil bare diskutere prinsippene rundt kirkeasyl slik det brukes i dag da jeg finner disse problematiske.)
Det kastes forøvrig ut folk i ett kjør som ikke har opphold her ettersom politiet finner dem og får dem avgårde. Jeg kjenner en dame som hjelper en av de som ikke har opphold her - og der er politiet innom og spør etter henne jevnlig.
|