Sv: Taushetsplikt, folkeskikk og mer eller mindre lukkede fora
Jeg synes det høres ut som om dette er et moralspørsmål, om ikke det er slik Skilpadda skisserer - en liten gruppe som lett kan gjenkjennes. Jeg synes liksom jeg ser for meg at jeg etter en dag på jobb skulle ha skrevet på FB; "Nok en dag på jobb hvor folk har brukt opp alle pengene sine på narkotika framfor mat. ". Det blir ikke helt i samme kategori som eksempelet i denne tråden, men ikke så langt unna. Ønsker man å skrive en kronikk om saken på mer overordnet nivå (sånn med hensyn til det Esme skriver, om at man i ytringsfrihetens navn må tåle litt) så synes jeg det stiller seg litt annerledes. Da kommenterer man en trend, ikke til en konkret men mer eller mindre anonym sak/situasjon man har i fanget for øyeblikket.
Når vi nå en gang er inne på taushetspliktspørsmål så må jeg si at jeg flere enn en gang har stusset på at folk etter mitt skjønn går langt i å bryte taushetsplikten i både åpne men oftere mer lukkede fora på nett. Jeg kan f.eks huske eksempler fra lærere, barnehagepersonale, sosialarbeidere eller lignende. Hvilken taushetsplikt lærerene omfattes av vet jeg ikke så mye om, men for den sistnevnte yrkesgruppen har jeg litt mer kunnskap - og der har jeg sett helt klare brudd i lukkede rom på nett. Nedsettende prat og detaljer rundt familier i små miljøer som lett kan identifiseres. Gjerne krydret med de aktuelles nasjonalitet. Slikt er virkelig ikke akseptabelt.