Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Kan man ut fra dette dra en konklusjon om at vaksine ikke utløser autisme hos noen barn? Kan autisme utløses av flere ting, og vaksine kan være en av dem? Jeg bare spør, fordi jeg ikke kan se at "det er ikke overrepresentasjon av autisme blant de vaksinerte" kan brukes til å motbevise Pestens påstand.
Med den forskningen som er gjort som jeg forstår er rimelig omfattende på stort tallmateriale, så ville man funnet en overrepresentasjon av autisme hos vaksinerte i en eller annen grad om vaksinen kunne gi autisme. Når det ikke er funnet så kan man ikke si noe om ett enkelt barn - men man kan si at sannsynligheten for at vaksinen tilfører autisme er så lav at den bør sees bort fra.
Det er forøvrig slik man utelukker alle andre mulige ting også. Det virker ikke som om folk som tar vitamin C i større grad enn andre unngår/involveres i bilulykker - ergo har ikke vitamin C noen påvirkning på bilulykker. Om så en eller annen da sier at de har kjørt skadefritt i ti år, startet på vitamin C i tilskudd på tirsdag og krasjer bilen på onsdag og hevder det er en sammenheng - så er det ikke mulig å motbevise dette heller utover at det ikke er noen tendens til dette noe annet sted og at tallmaterialet er så stort at man da kan si at dette faktisk ikke henger sammen.
(Det er det krangelen går ut på nå - Pesten mener at slik var det for henne og at det er pga vaksinen - røkla sier at det var en tilfeldighet siden vaksinen isåfall ville gitt utslag i tallmaterialet. Særlig siden påstanden er at dette ikke er så uvanlig. Så kan man krangle seg inn i solnedgangen om statistikk versus enkeltsaker.)
|