Vis enkelt innlegg
Gammel 20-02-11, 14:17   #713
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Nå blir dette sikkert litt god dag mann økseskaft og repriser. :advarer:

Jeg synes ikke tomatsuppeeksempelet er så dumt, sånn hvis jeg skal se litt seriøst på det - og ikke kjøre spydiglinjen. Jeg og ungene fikk omgangssyke i oktober. Vi hadde alle tre spist samme mat fra vår faste kinesiske take away som vi har handlet fra jevnlig. Vi har ikke handlet der en eneste gang siden oktober. Og det på tross av at jeg logisk sett ikke tror at det er kjempesannsynlig at maten smittet oss. At ungene hadde unger på samme avdeling som spydde i barnehagen et par dager før er nok mer sannsynlig årsak. Men det hjelper ikke på "føleriet" mitt.

Jeg kan forstå at det er samme mekanismer som utløser en slags angst for vaksiner, når man har hatt et barn som får en alvorlig diagnose i etterkant av vaksineringen. Jeg kan også med forstå at man da ikke orker å vaksinere yngre barn, og satser på den (etter mitt syn) mindre sympatiske gratispassasjererlinjen. Sjansen for at nettopp disse uvaksinerte barna får alvorlige følger av meslinger er ikke så stor, siden mange andre vaksinerer seg.

Det jeg IKKE klarer å forstå, er at man sprer skremselspropaganda i etterkant. Og det forstår jeg ikke på tross av at man inderlig og helt ærlig tror at MMR er årsaken til at eget barn fikk autisme. Nå har ikke jeg tallene i hodet, men jeg husker fra tidligere vaksinediskusjoner at det er så dokumentert som det kan få blitt - at vaksinene beskytter barna mot alvorlige sykdommer og død. Nå tar jeg tall helt fra løse lufta og synser vilt, sånn for å illustrere poenget. Hva om man tenker seg at det årlig er tre barn i Norge som blir autister på grunn av MMR-vaksinen. Hvis man samtidig har spart 10 barn sine liv, og kanskje enda flere barn for alvorlig sykdom - er det ikke da verdt det? Risikoen for døde barn er jo noe de som gir MMR-vaksinen og tror at barna risikerer autisme også utsettes for. Og da blir det i mitt hode en enkel kost-nytte-vurdering, a la mye annet vi gjør med barna her i verden.

For å si det litt kortere; Jeg kan forstå at Pesten ikke ønsker å vaksinere yngre barn. Det jeg derimot synes er usmakelig er at hun ensidig sprer skremselspropaganda på et foreldreforum og samtidig stiller seg helt avvisende til å se på statistikk, forskning og diskusjon rundt disse tingene. For meg blir hennes bidrag i denne diskusjonen omtrent på samme nivå logisk sett som om hun skulle gå hardt ut mot bakovervendte bilseter fordi hun hadde et barn som døde eller ble skadet i en bilulykke på tross av bruk av bakovervendt bilsete. Samtidig som hun nektet å høre på tallenes klare tale.

Sånn avslutningsvis så må jeg si at jeg forstår at denne diskusjonen kan være tøff for deg, Pesten. Det er ditt barn og din historie du bidrar med, din virkelighet. Prinsipielle diskusjoner kan fort bli vanskelige når man drar inn personlige erfaringer. For meg blir det allikevel en kost-nyttevurdering når jeg allikevel gir en tilbakemelding om at jeg ikke synes måten du går ut på er ok. Fordi jeg tror at den type misjonering kan gjøre at flere barn blir alvorlig syke eller dør.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008

Sist redigert av Irma : 20-02-11 kl 14:31.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat