Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen
Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.
Tilbake til HPV-vaksinen, som det jo begynte med. Jeg diskuterte dette nettopp med en gynekolog, og hun hevdet helt bastant at den ikke var det minste omdiskutert i fagmiljøet. Altså blant gyn. Det fantes noen leger som hadde vært veldig kritiske, men de tilhørte da helt andre miljøer og hadde helt annen agenda. Det var jo interessant, i det minste. Hun vaksinerte for øvrig også mange gutter, siden de jo er sprederne av viruset, og sa at det hadde vist å minske risikoen for analkreft hos homser, der HPV-viruset også er en sterk faktor. Det hadde attpåtil vist god effekt på å bedre prognosen for de som allerede hadde påvist celleforandringer før de fikk vaksinen.
Eh. Er ikke denne påstanden litt søkt? At vaksinen ikke er det miste omdiskutert i fagmiljøet basert på denne ene gynekologens påstand?
Jeg har diskutert vaksinen med gynekologen min, som både er privatpraktiserende og som er lege på KK/HUS. I følge han er vaksinen omdiskutert i fagmiljøet både her i Norge og i utlandet. Han samabeider tett med en gynekolog i Finland som har forsket på HPV-viruset i årevis og også denne finske legen er skeptisk til vaksinen.
|