Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn
Jeg er enig med deg i at man ikke skal gå uinvitert bort til andres hunder, sånt gjør man bare ikke. Jeg har hund selv, han er dessverre litt utrygg på folk han ikke kjenner, særlig barn, og jeg lar ham aldri hilse på unger med mindre han har en retrettmulighet. Det er noen ganger litt vanskelig når folk bare kaster seg over ham. Det oppstår ingen farlige situasjoner så lenge jeg er der, han har aldri bitt eller truet noen, bare gjemmer seg bak meg. Jeg får jo alltids forklart at han ikke vil hilse eller at han trenger tid på seg til å velge å hilse selv, men det hadde vært flott om folk ikke stormet bort til ham likevel.
Når det er sagt, så er det en annen ting man bare ikke gjør, og det er å gå fra hunder på offentlig sted uten tilsyn. Ideelt sett burde alle forstå at man lar andres hunder være i fred, men sånn er det jo ikke. Og man kan aldri stole hundre prosent på en hund. Aldri. Da må det være hundeeiers ansvar å alltid ha hunden under kontroll, slik at både folk og dyr slipper å havne i kjipe situasjoner.