Sv: Laseroperasjon av øynene
Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.
Jeg er bare litt nærsynt (-1.25 og -1.75), men sliter med å kjøre bil om kvelden pluss lese tekst på tv osv. Øynene mine tåler ikke linser, og jeg hater å gå med briller, får skikkelig kjerringtryne, uansett hvor kule brillene er. Hørte med øyenlege her i USA om laser-operasjon kunne være noe for meg, og fikk beskjed om at det var det ikke. For når jeg ble alderslangsynt om noen år, så ville jeg se ok både på langt og kort hold plutselig, mens om jeg opererte bort nærsyntheten, ville jeg trenger briller for langsyntheten.
Det stemmer. Jeg er minus 2 og 1,5, og min øyelegepappa sier det bare er dumt å laseroperere meg. Han mener det er bedre at jeg bruker briller/linser nå (jeg er 37) - for når "vanlige" folk opplever at de trenger lesebriller fra ca 45 års alder, vil jeg kunne utsette dette til ca 65 års alder. Ifølge ham er det mindre plagsomt å måtte bruker briller/linser for å se på langt hold mot å stadig måtte sette lesebriller på nesen for å få med seg hva som skjer foran nesa di.
Jeg spurte ham om han ville turt å laseroperere seg selv, og hans svar var da at dersom han var mer enn minus 6 ville han gjort det - fordi plagene med nærsyntheten da ville vært så store at risikoen for eventuelle komplikasjoner ville veid opp mot fordelen med det resultatet man håpet å få.