Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn
Det er også litt interessant hvilke raser som ofte blir klappet på. Golden og flat og lab er de som så ofte blir ansett som 'snille og godlynte', mens rottweiler og schäfer (og dobermann forsåvidt også) er skumle. For de som ikke driver masse på med hund. De som jobber en del med hunden sin, går masse kurs og ser mange andre hunder i ulike settinger tenker helt ulikt.
Jeg var med på oppstarten av valpe- og grunnkurs i starten av uken, og som kommende hjelpeinstruktør var jeg med på praten før selve oppstarten. Instruktørene snakket seg i mellom om hvor lett det var å se hvem som var hundevante eller ikke, ar en hundevant/-trent lettere tar kontakt med eieren av en rottis og spør om hunden og spør om å få hilse på den. I tillegg ser jeg jo hvordan hundevante hilser på andres hunder - helt ulikt hva ikke hundetrente gjør. Fascinerende observasjon.
Jeg ser mange barn og voksne som er skeptiske til min sprettballhund. Om han står med nesa i bakken og snuser etter tispa som tisset der i går kveld så er det ikke noe problem når andre går forbi. Han driter i alt og alle. Om han ser menneskene og har lyst til å hilse så må jeg i stedet jobbe masse med ham - få han i flokkdrift med meg og følge med på meg. Men jeg sliter med disse gamle damene som synes at han er så søøøøøøøt så om han er sprettballivrig og hopper og er jojo så gjør jo ikke det noe. Han er jo så liten og søøøøøøøøt.
Hva skal jeg gjøre med sånne? Si at bikkja mi har lus?
|