Vis enkelt innlegg
Gammel 06-03-11, 10:58   #11
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget rømmegrøt

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Dette høres ut som en tradisjon som kan ha etablert seg fordi det var billigere å lage grøten med mindre rømme og mer semulegryn, men det skulle ikke merkes at man hadde laget billigversjonen. Etter hvert har det blitt sånn grøten skal være, og man tenker ikke over hvorfor semulegrynene skal skjules mer. Moren min har det litt sånn med medisterkaker og -pølser til ribba. Det har vi aldri hatt, for hun assosierer det med da hun vokste opp og de brukte det for å få nok mat; ribbekjøttet var så dyrt at alle i familien ikke ble mette av det de kunne kjøpe.

Det er nok delvis rett, men i tillegg blir jo grøten noe mer fettfattig og mindre mektig. Tror nok det var en grunn også. Grøten var ihvertfall god den, og jeg skulle ønske jeg hadde oppskriften.