Sv: Trening med hund
Miau: Hyggelig at du likte filmene
Albertine:. Ja kan selvsagt fortelle litt om hvordan jeg går fram for å lære inn øvelsene. Eller om du ønsker en skikkelig detaljert beskrivelse ilustrert med bilder for hvordan en kan lære inn alle de triksene og mange flere, utenom kulerammen da, så kan jeg anbefale boken jeg har skrevet "Triks med hund", Den får man kjøpe hos meg, om det er av interesse.
Siden du ikke spesifiserer en bestemt øvelse du ønsker tips til hvordan den kan læres inn, så velger jeg å fortelle litt om hvordan en lærer hunden å tre ringer på en stang. Dette blir litt grovt da. Så hvis jeg er uklar, så er det bare å spørre og grave mer.
TRE RINGER PÅ EN STANG.
Det første en må lære hunden er å holde en av ringene. Det er en stor fordel om hunden kan apportøvelsen. Sitt rolig foran hunden, og be hunden holde ringen. Den skal holdes helt rolig uten å bli tygget på.
Så fører du hånden under ringen og trekker den fort tilbake igjen. Så fort at hunden ikke får tid til å slippe. Ros masse fordi at den holder ringen selv om du har hånden under, gi godbit og pause.
Få hunden til å fortsette å holde ringen selv om du lett kommer borti ringen. Hunden skal ikke slippe ringen før du sier slipp eller hva du nå har som kommando ord for å slippe.
Når hunden er trygg på å holde ringen helt i ro, selv om du har hånden under ringen og selv om du lett kommer ani, kan du finne fram stangen som ringen skal trees nedpå.
La hunden holde ringen som før, tre forsiktig stangen inn på ringen som hunden holder. Full jackpott om dere klarer det. Masse belønning og pause.
Fortsett slik en stund. La hunden holde de forskjellige størrelsene på ringene, og tre stangen inn i ringen som hunden holder. Det er altså du som trer sangen innpå ringen.
Etter hvert holder du tuppen av stangen så vidt inn i ringen og venter. Hunden har nå erfart at hver gang ringen kommer inn på stangen så blir det full jackpot. Den vil nå prøve å få ringen på riktig plass for å få belønningen sin.
Full jackpot. Masse ros, for det miste forsøk fra hundens side å hjelpe til.
Nå blir du gradvis mer og mer passiv, mens hunden blir mer aktiv i å tre på ringen. Hjelp til når hunden prøver. Du styrer stangen og hunden ringen.
Etter hvert holder man stangen helt i ro, og hunden gjør hele jobben. Gradvis fører men stangen lenger og lenger ned mot gulvet. til slutt lar man stangen stå på gulvet. Gradvis fjerner en hånden mer og mer. Til hunden klarer å tre på ringen selv om en står et stykke unna.
For å få hunden til å tre rinktig ring i rett rekkefølge, kan en legge ringene utover gulvet hvor den største ringen er nærmest stangen og den minste lengst i fra. Så er det bare for hunden å til en hver tid ta den nærmeste ringen, for den vil alltid være den riktige.
Dette var veldig grovt fortalt, Men håper at det kan være til hjelp. Vær også opps på at noen av de ringene er av et veldig tynt materiale, Hvis dere har en sånn tynt ring hvor tennene går i gjennom plasten, kan en unngå det ved å lime tøyremser rundt ringen, Det funker helt supert. Har noen ringer hvor jeg har gjort det med. Ellers så finnes det også ringer i kraftig plast, som er ypperlig. Den aller minste ringen har jeg kastet. fordi den setter seg fast i hundens skjever, og det er skremmende for hunden når den ikke klarer å slippe. Men hunder er forskjellige og det er ikke sikkert at det problemet dukker opp hos deres hunder.
Ine: Du lurer på om jeg har prøvd å lære hundene å telle. he he, Ja og det må jeg si at jeg har. Hadde en opptreden på en barneskole en gang, hvor jeg hadde trent dem opp til å takle enkle reknesstykker. Her er en video fra da vi jobbet med å lære inn mattematikk. http://s238.photobucket.com/albums/f...regnermlyd.mp4
Guttemamis: Tusen takk for det.
Avatar: Klart jeg kan fortelle litt om hvordan jeg går fram, men hadde vært da fint om du spurte mer konkret hvilken øvelse er det du tenker på der. Ellers om du tenker på triks generelt, så vil jeg anbefale boken Triks med hund, Der er det rikelig ilustrert og står mange detaljer om det. Man kan se mer om boken og andre bøker jeg har skrevet på min hjemmeside http://www.tormaha.com Men er det en bestemt øvelse du tenker på, så kan jeg sikkert skrive litt om den her på siden også.
Gnuri: Tusen takk for skryt Gnuri.
GydaG: Ja hundene elsker å trene og lære nye ting, det er bombesikkert. Alle elsker å føle at de mester og får til noe. At de er flinke, og når en lærer nye ting så er jo kunsten å gjøre det så lett at det nærmest er umulig å gjøre feil, og at de får støtte følelsen at de er kjempe flinke. Så bra at du har funnet nøkkelen til hanhunden din. Og funnet ut hva som funker for ham. Zanto er også slik. Det ser sikkert ikke slik ut, Men han er en sann utfordring å jobbe med. Og Robin har diagnosen senil dementes. Og glemmer like fort som det læres inn har jeg føelsen av. Må lære inn på nytt og på nytt. Men etter hvert glir det sånn noen lunde inn, bortsett fra når han forsvinner inn i sin egen verden, da får jeg ikke kontakt med ham overhode. Men han pleier å komme inn igjen i vår verden ganske snart. Men han blir fort sliten og mister lett fokus. Men han elsker å føle at han får det til. Det er i hvert fall sikkert.
|