Vis enkelt innlegg
Gammel 02-03-07, 09:09   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sender syke barn i barnehagen

Jeg har aldri sendt et sykt barn i barnehagen, men så har jeg også et barn som er usedvanlig friskt. Vi er langt fra å bruke opp sykt-barn-dagene våre.

Samtidig er vi privelegerte. Ikke bare har vi et friskt barn, vi har veldig fleksible jobber. Sambo jobber turnus, og hvis jeg MÅTTE på et møte selv om barnet var sykt, kunne han bare ha byttet vakt.

Jeg har vært student inntil lille var 3 år, og da kan man uten konsekvenser for andre enn seg selv være hjemme.

I forrige jobb jobbet jeg i en IA-bedrift som var svært fleksible og hvor rettigheter i forbindelse med egen og barns sykdom var helt klare og ikke noe man måtte gå noen runder på.

I nåværende jobb er jeg særdeles fleksible, og fordi jeg innimellom kan jobbe 40 timer på 3 dager, kan jeg uten skrupler flekse og ordne det til. I perioder vil det være umulig å flekse, men da har jeg arbeidsavtale med betalt barnevakt, dersom ikke sambo kan sykt-barn-dag. (Noe han kan i 95% av tilfellene)

Slik er det ikke alle som har det.

Hvis man er alenemor i en vikarjobb, der du kun får penger for antall timer du er på jobb? Eller hvis du er prosjektleder eller på annen måte ansvarlig for noe som KUN kan ordnes hvis du er der? Hvis sjefen har satt kniven på strupen, og sagt at jobben henger i en tynn tråd om du ikke kommer? Hvis jefen sier du har vært ALTFOR mye borte? Hvis du jobber provisjonsbasert og det å gå på jobben og fikse det siste salget betyr at du får betalt huslånet? Du er selvstendig næringsdrivende eller bonde og du MÅ jobbe? Kyr melker ikke seg selv, kanskje skal du grave noe og gravemaskinmannen kan bare den ene dagen og du har ventet i 3 mnd på å få ham dit?

Da skjønner jeg at man prøver å sende barnet i bhg. Ting er ikke svart-hvitt.

Men i prinsippet skal man selvsagt gi barn optimal omsorg, la dem være syke når de er syke og ta vare på dem når de er pjusk. Jeg tror bare ikke at det bare er vond vilje som ligger bak å sende dem litt sjabre i barnehagen, jeg tror det kan være tøffe krav fra arbeidsgiver/kolleger. Småbarnsforeldre (-mødre) møter mye dritt i ansettelsessituasjoner, og får i mange tilfeller veldig tydelige signaler på at barn ikke skal være en hindring. Hvis barn ER en hindring kan man i verste fall miste jobben, eller i bedre fall bli degradert, fratatt ansvar, osv.