Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn
Kanskje det burde vært innført en setifikat ordning for dyrehold? Slik at for å få hund eller katt eller kanin, så må en ha gått på kurs, og lært om hvordan en skal stelle dyret, hva det trenger, og grunnleggende om trening og samtidig litt alminnelig folkeskikk om hvordan en skal oppføre seg for at dyreholdet skal bli minst mulig til sjenanse for omgivelsene. Noe oblaritorisk.
For slik det er nå, så er det desverre en del som får seg et dyr uten å ha peiling på hva det innebærer av ansvar. Det at det hadde vært setifikat ville også hindre impuls kjøp av dyr, slik at de som hadde dyr, var virkelig intressert i å gjøre en god jobb med det.
Men å stenge for muligheten at folk skal kunne ha dyr i byggefelt og lignende synes jeg er ille. Særlig når jeg tenker på hvor vanvittig viktig hunden var for meg i min oppvekst. Tenker på andre barn i lingende situasjon, hvor utrolig viktig en hund kan være i deres liv.
Den får folk ut i all slags vær, den positive effekten hunder (Og andre dyr) kan ha er så utrolig viktig. Og det er så synd at enkelte uansvarlige hundeeiere ødelegger folks oppfattning av hvordan hundeeiere generelt er. Og gjør folk negativ til hunder og dyr generelt.
|