Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn
Opprinnelig lagt inn av Mazaro, her.
Jeg tror at vi ville kunne løst problemet du snakker om Esme ved en setifikat ordning framfor et generelt forbud. Om en hadde fått til et setifikat krav for å få seg dyr, ville man fått luket ut mange useriøse hundeiere.
Det hadde vært en løsning jeg gjene ville hengt meg med på. Men forbud generelt synes jeg ikke om. Forbud vil ramme enkeltpersoner. .
Men jeg er helt med på at det er del som har hund og katt som ikke burde ha hatt det, som hverken har tid eller vilje til å sette seg inn i hva det kreves, og hvilket ansvar det er. Og de ødelegger så veldig for de som gjør sitt beste, for å ta vare på hunden og omgivelsene på en sikkelig måte.
.
Det store problemet er ikke skumle, useriøse hundeeiere som lar pitbullene sine løpe løs langs Akerselva eller holder en flokk med utsultede, understimulerte polarhunder usikret på en gårdsplass. Det er ikke mange slike, og selv om de utgjør en fare er denne veldig liten.
Det store problemet i de flestes øyne er hundeeiere som ikke plukker opp dritten etter bikkjene sine. Som lar (som regel meget snille og vennlige)hundene sine løpe 2-3 kilometer foran seg i skogen slik at man som turgåer blir fulgt av en tilsynelatende eierløs bikkje i en halvtime. Eiere som ikke forstår at man ikke har interesse av å krysse veien til en hund som ikke går i bånd, selv om den visst nok er veldig snill. Eiere som lar bikkja løpe på stranden blant lekende barn. Osv. osv. osv. Helt vanlige hundeeiere med andre ord. Jeg kunne fortsatt veldig lenge, kjenner jeg.
Jeg har som sagt trent hunder (og deres eiere) i en del år, og selv om hundene er en glede til eierne sine er veldig mange en belastning for omgivelsene rundt. Jeg finnes egentlig ikke redd hunder, likevel synes jeg ofte at det er plagsomt å møte hunder, spesielt når jeg har med meg hund selv. Det holder ikke med et valpekurs for å få en lydig hund. Det holder ikke med lett aktivisering for å få en sosialisert hund. Det holder ikke å like hunder og være glad i dens selskap. Det er flere land i Europa som krever "sertifikat" for å få lov å eie hund, og min erfaring er at dette ikke nytter særlig mye. På papiret ser det pent ut, men det forandrer ikke særlig mye. Man kan nemlig ikke pålegge folk å jobbe aktiv med bikkjene, og da blir hundene gjerne av slik art som man ikke synes er så behagelig å møte i byen.
De allerfleste burde ikke hatt hund- ikke bare for omgivelsenes del men også for hundens del.