Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?
Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.
Dessuten - det er ingen garanti for verken suksess eller lykke å ta høyere utdanning (jeg har selv en helt enorm mengde vekttall/studiepoeng). Og faglig suksess har ingenting med lykke å gjøre. som det også nevnes over - å lære opp barn til å bli motivert av ytre ting som faglige resultater, andres tilbakemeldinger osv kan tvert i mot gi deg høy selvtillit, men veldig dårlig selvfølelse. Mens en med god selvfølelse nærmest uunngåelig også vil ha selvtillit.
Høyere utdanning trenger ikke føre til mer lykke eller suksess, men det gir så uendelig mange flere muligheter.
Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.
Å pushe barn på mange av disse tingen dreier seg dessverre for endel foreldre om å oppfylle FORELDRENES (feilslåtte) drømmer, og ikke om å forfølge barnets drømmer for sitt liv. Det blir jo helt galt. Vil du ha en doktorgrad så sett i gang, ikke tving ungen din som helst vil bli frisør. Men barnet må gjøre sitt beste. Det er kjempeviktig nettopp for å bli god og få suksess at man gjør noe man liker og føler tilfredsstillelse ved å gjøre, og at man opplever mestring.
Hvem sier at det er foreldrenes drømmer selv om man pusher barnet sitt?
Jeg vet at jeg glatt kommer til å pushe guttene mine etterhvert som de vokser opp. Skole og utdanning er viktig og gir så utrolig mange flere muligheter senere i livet. Selvfølgelig skal barna få følge sine ønsker og sine mål, men altfor mange barn i dag har ingen mål.
Jeg kommer nok til å være litt tiger ja. Sette krav og følge opp.
|