Bil-idiot spør FP
Jeg har lite peiling på bil, men skjønner at de trenger litt stell innimellom. Kanskje det er noen her som har litt mer peiling enn med som kan komme med noen synspunkter?
Noen ser jo sitt snitt til å lure en bil-idiot og sier at det, og det, og det MÅ du gjøre noe med.
Jeg hadde bilen til en verdivurdering i høst, hos merkeverkstedet der bilen har hatt de fleste servicene. Mesteparten av det de bemerket mente de måtte ordnes for å bli EU-godkjent. En kollega tipset meg om å ta EU-kontrollen hos NAF. Det gjorde jeg og bilen gikk gjennom med bare en "1"er (eksoslekkasje).
Så jeg blir selvsagt litt Jeg skjønner jo at ting må skiftes på en 12 år gammel bil, men hvor mye er passe er ikke greit å vite.
Dette er det merkeverkstedet påpekte i høst:
- Rustet/slitt bremseskiver og bremseklosser bak
- Slakk i høyre opphengskule/bærearm
- Eksoslekkasje fra fleksiskjøt
- Defekte tetninger håndbremsewire
- Rust på koblinger bakre bremseslanger
- Hydroforing venstre foran. Sluppet noe. Er godkjent men bør byttes
- Rustskader fremre fjærbein
- Noe rust høyre bremseskive foran. Må beregnes å byttes snart.
NAF har bare bemerket eksoslekkasjen
Jeg har planer om biltur nordover i sommer, alene med barna. Jeg vil ha bil jeg kan stole på, men ikke legge ut vannvittige summer på bilen. Jeg fikk en prisantydning på de forskjellige tingene fra verkstedet, men har planer om å spørre et annet verkstad som flere kollegaer anbefaler om et prisoverslag. De er flinke, men en del rimeligere.
Hvis en skal velge ut hva som er viktigst av disse punktene, hva ville du lagt vekk på? Jeg synes eksoslekkasjen og bremser er viktig, men det er kanskje fordi jeg ikke helt vet hva det andre er.