Sv: Smittsom omsorgssvikt
Interessant artikkel. Jesper Juul hevder vel ikke der at han er den eneste som tenker slik, men at denne tankegangen ikke i stor nok grad preger hjelpeapparatet og de anbefalinger foreldre får derfra?
Vi har ikke barn som har trengt noe ekstra fra slike hold, men vi har barn som vi uten å mukke må se at blir innrullert i et PALS-program jeg synes er helt hinsides på nærskolen. To jenter som jeg mener, om enn ikke alltid hjemme, så alltid på skolen, vil gjøre det de får beskjed om hvis det ikke er misforståelser ute å går. I løpet av få uker er de superfokuserte på å gjøre alt det "riktige" (som de sikkert ville gjort likevel) slik at det blir sett og bidrar til nok et kort i bunken. Stor bunke med kort er lik PALS-belønning! Som for eksempel kan være en muffins til hele klassen. At dette ikke motiverer Kåre, som aldri gjør som fortalt, og som helst gjør alt galt snakkes ikke om. For Kåre vil bli motivert av å se flinke Per få kort for fin oppførsel. Dette er undersøkt, men ingen kan helt vise til hvor og med hvilke resultat. Greia er hvertfall den at klassen forrige uke fikk utsatt PALS-belønningen fordi kåre klappet til Per i garderoben. Så får man enkelt og greit straffet både gjerningsmann og offer. Samt en hel klasse som ikke var tilstede og så det hele.
Bær over med meg, men jeg er ikke glad i klikkertrening, virker sikkert på hunder, men jeg har ikke troen på det hos barn. Dette er konsekvens satt i system, uten at man noen gang viker fra det.
Sist redigert av emm : 23-03-11 kl 10:32.
|