Sv: Fortell meg om sukrin
Nå som jeg har sluttet å bruke sukker og spise så mye karbohydrater, synes jeg faktisk all mat smaker mer. Veldig mye mat er blitt grufullt salt, og jeg synes ikke maten trenger være så søt heller.
Litt bananmos, eller eplemos av gode og søte epler søter smaken, gulrot og i de rette oppskriftene. Kokosmasse gir litt søtsmak, dadler, tørket aprikos. Ingen av disse er jo akkurat uten karber, men samtidig er det ikke så mye som skal til.
Endel krydder kan også gjøre at den manglende sukkersmaken ikke merkes sågodt; kardemomme, kanel f.eks
Kanskje det blir sånn for deg og?
Jeg har vært opptatt av at når jeg lager mat til min egen lavkarbodiett og lillegutts SCD-diett (en spesialdiett uten sukker, melk, gluten, stivelse, soya, etc) skal jeg ikke prøve å finne (dårlige) alternativer til alt mulig som skal være så nære smak og konsistens som mulig, også når man aldri dit og blir å savne det man ikke kan spise. Men heller bruke de råvarene jeg har tilgjengelig på best mulig måte, utfra hva de er. Og få noe som er annerledes på smak og konsistens, men kanskje minst like godt.
|