Vis enkelt innlegg
Gammel 30-03-11, 21:28   #8
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Stjernekikkert

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

vi kjøpte den i en urmakerforretning av alle ting. Kan det stemme? (En annen jul kjøpte vi mikroskop, kan hende det var det de solgte hos urmakeren? ). Kanskje det var i en fotoforretning?

Såvidt jeg har skjønt på min tidvis stjernetittende ektefelle så er en av de beste butikkene på astrodingser nettopp en urmakerforretning. I Skien. Så det kan veldig godt stemme det altså.

Jeg spurte min ektefelle om hva han foreslår. Hans forslag er en 100 mm refraktor, men sier også at astronomiske kikkerter er ikke korrigert for opp/ned høyre/venstre. Skal dere se på stjerner fordi det er vakkert og også se på fugler så anbefaler han en ordinær kikkert (binakulær) av litt størrelse. For planeter anbefaler han en refraktor altså.
(Dette kommer fra mannen som bygde sitt eget teleskop for å få det slik han ville.)

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat