Vis enkelt innlegg
Gammel 11-04-11, 21:39   #9
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Januar
1. Arto Paasilinna Harens år Jeg syntes "Kollektivt selvmord" av samme forfatter ikke var noen stor høydare, så forventningene til denne boka var lave. Jeg ble positivt overrasket.
2. Greg Morteson og David Relin Tre kopper te Om Mortesons veldedige prosjekt for skoler i Pakistan og Afghanistan. Jeg likte boka, og det falt noen tårer underveis på tross av forventningene om at dette ble litt for mye veldedighet og amerikapompøst for min smak. Synes dog første halvdel var bedre enn siste, muligens påvirket av at begeistringen for Morteson dalte noe da det virket som om veldedighetsbasillen tok av på bekostning kone og barn.
3. Kjell Magne Bondevik Aung San Suu Kyi Jeg plukket boka raskt med meg fra biografihylla på biblioteket, uvitende om at dette egentlig var en bok stilet til barn. Jeg leste beskjemmet gjennom boka, den var pinlig dårlig både innholdsmessig og språklig. Det hadde jeg nok syntes som tiåring også, tror jeg. Ser at flere deler min oppfatning. Dette sitatet fra boka er ubetalelig: ”Jeg sa jeg var prest, jeg også er". Nuff said.
4. Karin Brunk Holmqvist Potensgiverne For en fantastisk nydelig bok! Ganske forutsigbar, men varm og morsom. Anbefales på det varmeste.
5. Carl I. Hagen Klar tale Vi kom dessverre/heldigvis ikke noe nærmere vi to, selv etter at jeg tok med meg Carl I. Hagen til sengs. Gullkorn som at det ikke er alkoholen i seg selv som er problemet for familiene til alkoholavhengige, det er prisen på alkoholen er det flere av. Hvor dum går det an å bli? Carl I. Hagen skriver bedre enn sin kone, uten at det skal regnes som et kvalitetsstempel.
6. Faïza Gúene Drømmer for gærninger Grei lesning.
7. Trygve Aas Olsen Sex, drap og dårlig ledelse. Hvordan dagbladet mistet troverdighet, penger og lesere. Jøsses, her ver det mye drama. Det ble litt for mye navn og interne greier for min del. Bildegoogling var nødvendig underveis for å opprettholde en viss interesse.
8. Arto Paasilinna Den ulende mølleren Arto Paasilinna tar seg opp for hver bok jeg leser. Denne likte jeg!
9. Lotta Elstad En såkalt drittjobb Forfatteren forteller om livet som stuepike på et Thon-hotell. Jeg synes denne boka har viktige poenger angående deltidsjobbing samt dette at viktige samfunnsnyttige jobber defineres fra offentlig hold som "drittjobber" m.m.

Februar
10. Arto Paasilinna Den elskelige giftblandersken Denne nådde dessverre ikke "Den ulende mølleren" til knærne. Fenget i begynnelsen, men historien var for tynn og tapte seg etterhvert synes jeg.
11. Barbara Ehrenreich Kjøpt og underbetalt. Om (ikke) å klare seg i Amerika Interessant prosjekt å lese om. Men etter å ha kommet halvveis begynte jeg å kjede meg litt.
12. Jon Michelet Mappa mi. En beretning om ulovlig politisk overvåking Jeg synes boka var interessant, jeg.
13. Arto Paasilinna Den senile landmåleren Likte denne bedre enn "Den elskelige giftblandersken", men den var ikke like god lesning som "Den ulende mølleren".
14. Marie Laland Ekeli og Lisbeth Michelsen Bra damer Anbefales på det varmeste! Angrer veldig på at jeg ikke kom meg på utstillingen deres da de var her i området.

Mars
15. Carl Frode Tiller Innsirkling Jeg vet ikke helt hva jeg synes om denne, jeg leste den iallefall uvanlig tregt til meg å være. Artig bygget opp, godt språk (elsker nynorsk! ), men jeg lurer på om jeg synes historien svikter litt innimellom? Har bok nr. 2 liggende også, så jeg kommer nok til å lese videre.
16. Aslak Siara Myhre Herskap og tjenere Denne boka satte seg litt i magen på meg, kjenner jeg. Fikk litt å tenke på. Anbefales!
17. Maria Amelie Ulovlig norsk Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Boka engasjerte meg ikke så veldig, muligens påvirket av at språket ikke var helt "meg" men også at hun ikke noen gang går inn på grunnene til at hun og foreldrene er i livsfare i Kaukasus. Saken er dog viktig, og Maria Amelie er utrolig tøff som tør å fronte den.

April
18. Erling Folkvord Rødt! På barrikadene for AKP og RV Jeg lånte boka for å se om jeg kunne lære mer om forskjellen på Rødt, RV, AKP, NKP osv. Den ble dessverre litt for lang(dryg) og uoversiktlig for meg. Men tidvis interessant.
19. Karin Brunk Holmqvist Rapsgubbene Jeg var superbegeistret for Potensgiverne, men denne nådde dessverre ikke den boka opp til knærne en gang, synes jeg.
20. Arto Paasilinna En lykkelig mann En av de bedre jeg har lest av ham, men den tapte seg litt på slutten.
21. Andras Viestad Ekte mat En tykk kokebok med mye tekst, lest fra perm til perm. Tar den derfor med her. Veldig inspirerende! Nesten så jeg fikk lyst til å kjøpe meg en gris og et par høner.
22. Helene Uri Honningtunger Ikke så veldig mye å skrive hjem om, synes jeg. Sånn utenom at dette var min første bok på lesebrett, og at det ga mersmak!
23. Daniel Glattauer Mot nordavinden Denne ble jeg veldig begeistret for! Jeg kan nesten ikke vente på at oppfølgeren kommer, "Den syvende bølgen".

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008

Sist redigert av Irma : 30-04-11 kl 22:12.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat