Vis enkelt innlegg
Gammel 14-04-11, 12:56   #1
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Religion i skolen - hvordan forholder dere dere som foreldre til undervisningen?

Med lærerskolen "i bunnen" følte jeg meg ganske forberedt og åpen til RLE-faget da min eldste datter startet på skolen. Åpenhet om alle religioner, kunnskap og forståelse skulle skape toleranse og kulturell forståelse. Selv om vi står i Humanetisk forbund og barna ikke er døpt, så mener jeg kunnskap om andres måter å leve på er bra. Men når jeg etter hvert ser en del av det de gjennomgår på planen, så er det jo lignelser og fortellinger som forsåvidt forklarer hva religioner tar utgangspunkt i, men som ungene på en måte ikke har refleksjonsevne nok til å gjøre en egen vurdering av enda. Er det sant eller ikke? Finnes det eller ikke? Går det an? Hun søker da svar hos meg, som jo svarer ut fra vårt ståsted. Der religion er et resultat at folk ikke visste så mye om verden før i tiden, og skapte seg løsninger for å forstå ting. På samme måte som overtro og andre ting som folk har trodd på. Men jeg får en følelse av at de presenteres for noe de oppfatter som "sannhet", i alle fall slik eldstemor i utgangspunktet framstiller det. Men kanskje det er et resultat av modningsnivå og alder? Uansett så må jeg innrømme at en del av temaene føles veldig kunstig i en setting som skolen. Det føles som noe "privat" er dratt inn. Jeg har mer tro på religion til å forstå historie, samfunn og mennesker, enn som adskilte tema i et eget fag.

Hvordan snakker dere om dette hjemme i oppfølging av lekser? Hvilke erfaringer har dere fra undervisning og skole. Jeg hører gjerne fra dere som er lærere i småskolen også.

Jeg synes ellers dette innlegget var interessant, spesielt dette:

"Religionsundervisningen i skolen bør forsterkes og gjerne dreies mot undervisning i religiøsitet sammen med undervisning i idéhistorie, filosofi, etikk, og psykologi. En reduksjon av tradisjonell religionsundervisning i dette faget kan kompenseres med at undervisning i samfunnsfag og historie i større grad erkjenner religionens viktige rolle i samfunn og historie og hente inn pensum fra religionshistorie og religionssosiologi. Da vil religion og religiøsitet få sine naturlige plasser i skolen – nemlig for å forstå samfunnet man lever i og menneskene rundt seg."

Hvordan kan man lære barna å bli mer reflekterende uten å presenteres for noe som gitt?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat