Vis enkelt innlegg
Gammel 14-04-11, 20:46   #6
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Religion i skolen - hvordan forholder dere dere som foreldre til undervisningen?

Snuppa her har vært veldig opptatt av det med religion, hva de har lært på skolen, hva "er vi", hva er riktig/ikke riktig osv.

Vi har snakket ganske mye om det. Og det vi har snakket mye om er at mange tror, men ingen vet. Det gjelder alle, uansett om man tilhører den ene eller den andre religionen. Det er den eneste "sannheten" vi kommer med.

Og at de forskjellige religionene på mange måter er noe av det samme, men at man har forskjellige måter å forklare ting på i ulike deler av verden, Slik at hvilken religion man tilhører, ofte har noe med hvor man kommer fra å gjøre.

Og at vi tror det aller beste er at man blir kjent med forskjellige religioner og at man etterhvert kan velge det man selv synes er mest riktig. Så Snuppa er for tiden mest tilbøyelig til å synes at hinduismen er hennes religion.

Det har til tider vært ganske mye og inngående spørsmål, så jeg tenker at man må være ganske trygg i egen overbevisning og være villig til å gå inn i diskusjonene. Man blir på en måte utfordret i egen overbevisning. Men samtidig har det vært veldig fine samtaler, man må på en måte tørre å undres sammen og ikke nødvendigvis ha svarene - i allefall etter den "troen" vi har. Jeg synes det har vært fint og for tiden er ikke dette et like aktuelt tema hos oss som det var det første skoleåret. På mange måter tenker jeg at en nøytral religionsundervisning stiller litt flere krav til foreldrene. Fordi skolen ikke lenger gir svarene (håper jeg ), men viser mangfoldet.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat