Sv: Kanin og marsvin sammen
Huff, det er utrolig mye feilinformasjon om kaninhold (det er det sikkert om marsvin også, men det har jeg ikke kunnskap om). Kaniner og marsvin skal IKKE stå i samme bur. De er to vidt forskjellige dyr med helt forskjellige behov og de vil aldri bli noen glede for hverandre. Sett de i hvert sitt bur med en gang!
Jeg ser noen her sier at kaninen kan få marsvinmat og vitaminer i vannet sitt. Dette er også veldig, veldig feil. Kaniner skal ha høy og litt tilskudd av KANINpellets. Den kan godt få en gulrotbit i ny og ne (2-3 cm), men ellers er det høy som er en kanins hovedføde. Den skal ikke ha noen form for vitamintilskudd. Det kan faktisk være skadelig for en kanin å få c-vitamintilskudd slik et marsvin skal ha.
Vær ellers klar over at kaninen (og sikkert heller ikke marsvinet) er dyr som vil trives i et bittelite bur. De trenger enten store bur (da snakker vi etter min mening om minimum 1 kvm pr dyr) eller aller helst mulighet til å gå fritt det meste av dagen. Marsvin og kanin holdt i disse bittesmå burene som dyrebutikkene selger, er rett og slett dyreplageri.
Jeg ville forøvrig klaget på informasjonen du fikk i dyrebutikken. At kaniner og marsvin ikke skal gå sammen, er basic kunnskap som selv den ferskeste dyrebutikk-ansatt egentlig bør vite.
|