Sv: Økologisk mat er ren bløff
Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.
Jeg fikk den på mail fra Teknisk Ukeblad i dag, og tenker at det nok avhenger en del av hvor du er i verden og hvilke mattyper det er snakk om? Her i USA mener jeg det har ganske mye for seg, i alle fall når det kommer til kjøtt, for her brukes det mye hormoner og antibiotika. Og selv om det hevdes at det ikke gjør noe, så stoler jeg ikke et halvt sekund på den forskningen som hevder det. Ikke litt en gang. Ellers er det jo mye genmanipulering i det ikke-økologiske jordbruket som jeg heller ikke er overvegistret for, i grunne vel så mye av etiske hensyn som av andre hensyn. Mht giftstoffer o sprøytemidler så er det et større problem mht bær enn frukt med skrell på, feks.
Jeg er fanatisk mht økologiske matvarer her i USA, men kommer ikke til å være det når vi flytter til Norge igjen.
Økologisk jordbruk har også den nedsiden at man ikke hadde kunnet fø hele verden om alt skulle vært dyrket økologisk - det er vesentlig mer plasskrevende.
Men jeg kan godt tro at gevinsten av økologisk kosthold i Norge ikke nødvendigvis er særlig stor. Dessuten har jeg lest at det lages mer økologisk melk enn man klarer å selge i Norge, slik at økologisk melk også selges i vanlige kartonger. Uten at jeg kan gå god for at det stemmer.
Jeg har hørt akkurat det samme om den økologiske melken her som også selges i vanlige kartonger.
Jeg skjønner godt at du velger økologisk i USA. Som jeg nevnte kjøper jeg alltid økologisk når vi "bor" i London. Ikke-økologisk kylling fra Tesco til £2.99 og økologisk til £5.99 er to helt forskjellige ting. Men så vil jeg vel si at økokylling fra Tesco er hakket bedre en Prior stor fersk kylling som nå kjøpes på Meny til fast lavpris 29.90 kr per kg.
Mange hevder jo også at det bare er en myte at landbruket (eller matproduksjon er vel mer korrekt i denne sammenheng) i Norge er bedre en hva det er i EU hva angår både hvordan dyrene behandles og hva de fores med. Noen som kan tilbakevise det?