Sv: Legalisering av narkotika?
Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.
Ja, du quoter jo ikke helt innlegget mitt, det er en mening med alle setningene…
Hvis du leser videre, så skriver jeg at jeg personlig ikke er sikker på dette med legalisering, men at jeg synes debatt og nytenkning er viktig fordi det ikke fungerer så godt slik det er idag. Man er jo også i stor grad avhengig av motivasjonen til de narkomane når det gjelder avrusning og etterbehandling/rehabilitering.
Jeg mener at hasj og alkohol er rimelig nært hverandre når det gjelder skadevirkninger. Vet du litt om hasj/cannabis? F.eks at alkohol dreper hjerneceller, det gjør ikke hasj? At hasjbruk gjerne har ledet til videre bruk av hardere stoffer har mye med hvilke miljøer det har vært utbredt i og at mange som er nysgjerrige starter med hasj OG alkohol før blant annet nysgjerrigheten tar de videre til hardere stoffer.
Jeg tror det er litt naivt å tro at sterke holdninger og ressurser inn til skolene og helsesøstre (hva mener du egentlig med det, hva skal ressursene gå til, holdningskampanjer?) vil løse hele narkotikaproblematikken. Det er idag stor tilgang på narkotika, så man må nødvendigvis gå andre veier også. Det finnes jo også allerede harbarkede brukere som igjen rekrutterer de unge fordi de må selge for å finansiere sitt eget forbruk. Det vil alltid finnes nysgjerrige og eventyrlystne ungdommer som vil prøve stoff, det vil alltid finnes ulykkelige mennesker som søker tilflukt i alkohol og stoff. Det må da være gode støtteapparat og behandlinger som hjelper disse på rett kjøl.
At de skal starte tidligere med opplysning i skolen, barn og ung, om hva som skjer med narkomane, helsesøstre på skoler følger med på hver enkelt elev og har ikke taushetsplikt til politi og barnevern.
Med de som allerede er narkomane, så er jeg for at de skal få kjappere behandlingsmuligheter, kjenner 2 stk som ble sendt hjem for en stund tilbake, for de var på behandligshjem i feil kommune, altså HJEM-kommunene ønsket ikke å betale for de når de var til behandling i annen kommune. Så de ble sendt hjem, og skal vente i DENNE kommunen i minst 6 uker, for å bli tatt inn til samtale, så bli vurdert om de skal få plass. Og det var selvom behandlingshjemmet godtok å ta de inn gratis..... HJELPES!!!
De trenger hjelp til å komme seg på beina, nå er det mer tut og kjør... dessverre.
Og selv om jeg snakker om MINE barn, så er jeg faktisk ikke ukjent med att det fins mennesker som trenger hjelp nå, og det syns jeg de skulle fått,med engang!!
Og om de forskjellige miljøene, hvem vet hvilket miljø barna våre kommer inn i? I byen her bruker de med penger kokain og amfetamin, de med mindre penger bruker amfetamin/hasj/piller. Og de på heroin bruker vel det de kommer over. Hvor vil en at barna sine skal gå?
Jeg ønsker at mine og alle andres barn IKKE skal bruke narkotika av noen slag, og det er min mening uansett hvor dum den måtte være!!!!!
|