Sv: Konfirmasjonsgave
Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.
Jeg har konfirmant om to uker, en gutt.
Og han ønsker seg stort sett penger så han kan kjøpe seg det han ønsker seg. (Som nok er såpass dyrt at ingen vil kunne kjøpe hver for seg i utgangspunktet og derfor ikke står på noen ønskeliste. )
Personlig liker jeg veldig tanken på å gi en gave i stedet for penger, for penger virker så upersonlig. Samtidig ser jeg det at gaver gitt til en 15-åring har veldig lett for å havne i en skuff eller i et skap og ikke bli brukt enten fordi det ikke var akkurat sånn de kunne tenkt seg eller rett og slett fordi det ikke er noe de bruker i utgangspunktet.
Så jeg håper faktisk at så mange som mulig etterkommer hans ønske om penger til konfirmasjonen så han får kjøpt tingene han ønsker seg og ikke sitter igjen med et berg av pakker som uansett ikke vil bli brukt (for det er bare utrolig trist for alle parter).
For å liste opp det som er nevnt ovenfor:
Slipsnål og mansjettknapper - dette har han og det brukes så sjelden at han ikke trenger flere sett
Kniv - fikk flere til dåpen og de brukes aldri.
Sovepose - det har han og liker uansett ikke å sove i sovepose. Foretrekker alltid dyne uansett hvor upraktisk det er
Sekk - har flere, foretrekker trillekoffert
Barbermaskin - bruker høvel og skum
Telt - har flere telt til disposisjon men de brukes uansett ikke
Bøker - leser lite og har en stor samling ulike bøker tilgjengelig
Kunst - ville ikke sett verdien av dette og det er dermed litt bortkastet. Kunst er dessuten veldig subjektivt, så jeg syns det er uhyre vanskelig å skulle velge kunst til andre.
Klokke - han har mange og ingen brukes, han har jo klokke på mobilen må vite.
Kikkert - er i kategorien som ville havnet i en skuff hos min konfirmant
Kortholder/lommebok - nok en ting som er tydeligvis er enkelt å kjøpe til gutter både bursdag og jul, så de har flust av begge deler. 
Det han ønsker seg er:
Iphone
X-box
Fotballsko (til 2-3000)
Å gi en opplevelse er en god ide men da er det utrolig viktig å gi noe man vet konfirmanten vil sette pris på.
Jeg er helt enig.
Vår gutt skal konfirmere seg neste år, og ønsker seg bare penger.
Dette da han ønsker så veldig å kjøpe seg en liten båt med påhengsmotor.
Hvis de fleste gir penger kan han kanskje greie å få kjøpt denne båten.
Det må være så mye kjekkere enn noe som blir lagt i en skuff, eller ikke brukt.
Vi er friluftsmennesker, så alt det som står over her, altså sovepose, telt, god sekk, kikkert, kniv m.m. har alle barna. Og for de som ikke er friluftsmennesker, ser jeg at det må være kjipt å få slikt i gave.
Vi skal i konfirmasjon til en vi er tante og onkel til nå til helga.
Vi gir 1000 kr, så kan han legge det i noe han virkelig ønsker.
|