Vis enkelt innlegg
Gammel 06-05-11, 10:02   #2
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?

Selvfølgelig ser jeg gjerne at mine døtre går i sine foreldres fotspor. Det vil gi dem en solid utdanning med gode framtidsutsikter yrkesmessig. Men enda viktigere er det at de gjør noe de trives med, og aller viktigst er det at de skaffer seg en solid utdannelse. Min eldste snakker bl.a. litt om lege, og det støtter jeg henne på. (Hadde hun derimot sagt sykepleier, ville jeg sagt: Hvorfor ikke lege?)

Vi snakker litt med ungene om at det er lurt å satse på realfagene på skolen, for da står de veldig fritt til å velge senere. De er sterke i realfag, (naturlig nok vil jeg nesten si), og derfor føles det også riktig å oppmuntre dem litt ekstra i disse fagene. Storesøster har spesielt begynt å vise stor interesse for enkelte temaer innen realfag/naturfag.

Vi har hele tiden latt dem få leke med "kontruksjonsleker", dvs type lego og tilsvarende. Dette skal visstnok være med på å fremme interessen for realfag/ingeniørfag senere. Vi forer dem også av og til med bøker som kan fremme interessen. Og vi smetter inn en del naturlig prat om dette i hverdagen, forklarer hvordan ting henger sammen og fungerer, vekker nyssgjerrigheten i dem og gjøre temaene spennende. Og gir dem noen matteoppgaver innimellom og snakker om hvor viktig matte er for alt vi foretar oss.

Sist redigert av ElinM : 06-05-11 kl 10:25.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat