Sv: Hva mener du er frihet?
Viktig det dere sier her.
Vi sier at vi lever i et fritt land. Samtidig så er det mye som forventes av oss. Det å være vellykket er vel kanskje vårt største problem. Mange av oss streber etter lykken. Men er vi frie?
Jeg har en tro, men er veldig bevisst å ikke havne innenfor noen grupperinger. Jeg er medlem av statskirken, men føler ikke at jeg passer helt inn der heller. På en måte er jeg en tros-shopper.... Jeg skal ikke utdype dette, men jeg tror på den frie tanke. Jeg vil ikke at andre skal fortelle meg hva som er den riktige tro....
Inagh er inne på det jeg tenkte på.
Jeg hørte en historie om en gammel dame i Algerie (tror det var der). Hun hadde alltid brukt hijab fordi hun ville det. Så ble det nye ledere i landet og de ga påbud om at alle kvinner skulle bruke hijab. Denne bestemoren nektet å gå ut med hijab. Hun ville ikke at noen skulle tvinge henne til det. Så ble loven endret etter noen år. Da var det ikke lov å ha hijab. Da tok hun hijaben på. Ingen skulle fortelle henne hva hun skulle ha på seg. Det jeg syns er fint med denne historien er at hun tok seg friheten til å velge på tross av makthaverne. Problemet var at hun kunne ikke gå ut, men hun valgte heller å ikke gå ut enn å gjøre som lederne sa.... Det var hennes frihet.
|