Sv: Bunad og hijab
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Så du tenker ditt om folk ikke bruker hodeplagget, eller ikke har hjemmestrikkede strømper? Hva med moderne hårfrisyrer? Kort hår på damer? Vanlig hverdagsminke?
Hva med bunadssko? Godtar du det, eller bør det helst være nedarvede knappestøvler? Bunadskoene er jo virkelig ikke korrekte de heller. Det er helt greit at du er uenig altså, jeg prøver bare å forstå grunnlaget.
Mitt poeng er at det er svært mye som er ukorrekt ved bunadsbruk, og selvsagt kan man skille mellom "mindre korrekt" og "svært ukorrekt", men en matchende hijab syns jeg faktisk ligger nærmere "korrekt" enn udekket hode, med moderne hårfrisyre. Og sistnevnte ville det jo ikke falle meg inn å reagere på. Men selvsagt er hijab mye mer uvant.
Personlig er jeg ganske så streng. Jeg har ikke brukt bunaden min etter at jeg giftet meg. Jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å bruke lua hvis jeg bruker den igjen. Lua sitter ikke pent på meg, og faller av hele tiden. Ellers forsøker jeg å ha korrekte strømper, men bruker vanlige bunadsko (men ville ikke stilt opp i joggesko selv om jeg hadde hatt problemer med føttene ... da hadde jeg heller droppet bunaden).
Hårfrisyre og sminke synes jeg ikke er med i diskusjonen.
Og det er selvfølgelig noen ting som er mer "ulovlig" enn andre. Jeg synes det er verre å tilføre noe som ikke hører til.