Sv: Kurs i bunadssøm - erfaringer!?
Den siden har jeg googlet meg frem til, den er jo fin. Dessverre ikke noen som omtaler de bunadene jeg har interesse av, men for andre er den jo en veldig gin oversikt.
Jeg fant at det lokale husflidlaget der jeg kommer fra har en kontaktperson for kurs i brodering av min bunad. Det er strengt tatt altså det eneste jeg IKKE trenger, det er herrebunad og montering av damebunad/jentebunad jeg ikke har direkte tilgang på kunnskap om. (Dvs, jeg har ei tante som monterer damebunader, men hun har tenkt å gi seg med det nå, bortsett fra et par hun har lovet) Hun har til og med laget en jentebunad til sitt første barnebarn da. Men "desverre" for min del, så fikk hun (etter fire gutter) "endelig" et nytt jentebarnebarn for knapt to år siden, så hun får selvsagt bruke den bunaden, så det er ikke aktuelt å spørre om å få låne den på noen år...
Ok, planen min får bli å i første omgang lære meg å sy, sånn generelt, så kan jeg jo drømme om å en gang i fremtiden når ungene blir større få litt hjelp av mamma og tante til å kanskje få til noe til dem? (Mannens bunad blir nok ordnet av "en som kan slikt" tenker jeg, min bror har fått (materialene) nå i vår som skal monteres av ei som driver med slikt, så vi kan jo evt høre med henne etterhvert. Min mann sa nemlig 16. mai endelig "ja" til at han kunne tenke seg en bunad, så det SKAL han få om ikke sånn veldig mange år i alle fall! Men å kunne sy den til ham selv kan jeg nok bare drømme om på et veeeeeeeeeeeldig fjernt plan, jeg kan strengt tatt sy en rett søm... jeg har ei god symaskin som godt takler å sy en bunad, men der stopper det nok...)