Vis enkelt innlegg
Gammel 02-10-06, 13:26   #17
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv dødshjelp (gammelt NM-innlegg)

Jeg er for aktiv dødshjelp, både for voksne og barn. Det går an å komme til et punkt, der livet er ferdig og det gjenstår ikke annet enn smerte. Jeg vet ikke om dere husker den babyen i Sverige for en liten stund siden som led av en eller annen grusom sykdom. Foreldrene håpte jo i det lengste, men babyen hadde smerter hele tiden. Det er lett for meg å si at jeg ville gjort det annerledes. Jeg har aldri mistet et barn, jeg har intet grunnlag for å sette meg inn i det. Men jeg håper at jeg hadde vært så lite egoistisk at hadde det vært mitt barn som hadde lagt der, uten å kunne bli tatt i pga smerter, bare ligge der å vente på og dø, ja da håper jeg at jeg hadde hatt mot og kjærlighet nok i meg til å være ekstra raus med morfinen.

Jeg er altså for aktiv dødshjelp, men jeg mener det blr være ytterst strenge regler. Bl.a. mener jeg at mentale lidelser ikke bør være inkludert. Jeg mener også at man skal være kort tid borte fra å dø, eller med en sykdom som utarter seg slik at man dør på en måte som ikke er forunt noen. Som f.eks. sakte å kveles ved en eller annen muskelsvinnsykdom. Jeg leste her om dagen at det ikke finnes noen verdige måter å dø på og forfatteren har vel et poeng der. Men jeg vil likevel si at noen måter er bedre enn andre. Som mor ville jeg aldri dødd fra barna mine liggende i en haug av sikker, urin og drit, så full i smertestillende at jeg ikke har mulighet til å la dem huske meg som mamma, ikke en skikkelse i en seng som er langt fra den moren de har. Hadde jeg vært i en slik situasjon så håper jeg at noen hadde stilt opp for meg, slik at døden kan bli planlagt og så fin som mulig.

Nettverket i en situasjon med aktiv dødshjelp bør være bredt. Det bør alltid være pasienten som ymter frempå om muligheten, helsepersonale bør aldri gå rundt og tilby dette. Det bør være flere leger i teamet, psykolog, sykepleiere, religiøse personer om ønsket etc. Så bredt og variert som mulig at man kan få alle syn på situasjonen, ikke bare et par personer som sier OK, bare fordi de ikke gidder gå gjennom alt.

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat