Vis enkelt innlegg
Gammel 20-05-11, 20:17   #1
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Ingen røyk uten ild"?

Jeg har inntrykk av at det er en rimelig utbredt holdning å lene seg til ordtaket "Ingen røyk uten ild". Det er klart at det ofte er ild der det er røyk, men er det ikke like opplagt at rykter og mistanker kan oppstå uten at noe som helst galt har funnet sted? Vi kjenner vel alle til noe bygdesladder eller falske rykter?

Jeg har tenkt på dette mange ganger, men ble inspirert til å lage egen tråd i forlengelsen av nyhetssaken om "Mongolske flekker" som ble tatt for å være blåmerker etter mishandling. I tråden der denne saken diskuteres er det flere som sier "...men det ligger sikkert mer bak" eller "...BV hadde sikkert også andre grunner til å være mistenksomme" eller noe i den duren. Og det er sånt som ofte blir sagt i etterkant av slike saker. Det kan jo tenkes, det. Men er det ikke helt forferdelig for denne familien om det slett ikke er noe annet galt med dem mens "alle" i Norges land nå sukker og tenker/sier "Ingen røyk uten ild"!

Det må jo være selve marerittet å bli feilaktig beskyldt for noe grusomt, for så å kjenne på lettelsen etter å ha blitt renvasket - men så sitter mistanken og fæle spekulasjoner i hos stordelen av folk rundt en likevel, kanskje for alltid?

Jeg får helt klaustrofobi av tanken.

Selv tenker jeg ikke automatisk "Ingen røyk uten ild". Det er ingen automatikk i det. Folk misforstår, folk gjør feil, foretar feilaktige vurderinger og folk juger - og kanskje aktivt sverter andre. Jeg tenker at når noen er renvasket, så skal de få lov til å være det også i min bevissthet, med mindre jeg er nær nok til å vite at det skjuler seg mer grums under overflaten.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat