Vis enkelt innlegg
Gammel 08-03-07, 14:28   #1
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden det er 8. mars i dag: hva er likestilling?

Jeg har lest tråden om 8. mars, og den koker ned i en diskusjon om tog og eller ikke tog, Ottar eller ikke Ottar. Men jeg kunne tenke meg en diskusjon om hva likestilling egentlig er, hva den enkelte legger i begrepet. Når er kjønnene likestilt?

For meg handler likestilling om like muligheter og rettigheter. Like muligheter til å velge ut fra evner og interesser. Det handler om lik lønn for likt arbeid, og det handler om respekt.

En hjemmeværende kvinne kan være like likestilt som en som jobber 100% og vel så det. Poenget for meg er ikke hvem som gjør hva, men at man faktisk gjør det man ønsker å gjøre. Og det gjelder både kvinner og menn.

Selvfølgelig har man den økonomiske biten i det hele, og man skal ikke bare føyse bort den som ubetydelig. Penger er en viktig del av dagens samfunn, og penger er makt.

En siste ting som jeg mener er en del av likestillingen, eller frigjøringen, må være frigjøring fra den dårlige samvittigheten. Lov til å gjøre det en ønsker, uten å ha dårlig samvittighet for valgene en tar. Dårlig samvittighet er en kvinne-greie.

Det blir totalt feil for meg når kvinnefrigjøring handler om å pådytte kvinner maskuline verdier, og motsatt. Jeg vil ikke dyttes ned i en form!

All ære til den som velger etter hjertet, enten h*n velger å bli direktør, forsker, dagmamma eller søppeltømmer, så lenge disse har tatt et selvstendig valg basert på hva de selv ønsker, og ikke hva samfunnet rundt dem forventer av dem.