Sv: Siden det er 8. mars i dag: hva er likestilling?
Jeg mener likestilling handler om like rettigheter og muligheter til begge kjønn, jeg også. Men samtidig er jeg veldig klar over at mange ting vi ønsker og vil og føler at forventes av oss, er strukturelt betinget. Derfor er det veldig ofte ikke nok med festtaler, håndfaste tiltak må til. Mitt favorittiltak er kanskje fedrekvoten. Den har vært en suksess uten like, før tok nesten ingen fedre permisjon med barna sine, nå gjør over 90 % det. Og dette er et resultat av mild tvang som jeg helhjertet applauderer. Det er det perfekte tiltak for å dempe kvinners inngrodde uunnværlighet på hjemmebane og menns inngrodde uunnværlighet på jobben. En lang nok fedrekvote vil gjøre at arbeidsgivere i mindre grad vil hive søknader fra yngre kvinnelige arbeidstagere, fordi menn i samme alder ikke er stort sikrere kort. Og den vil gjøre at mange menn vil få prøvd seg på oppgaver hjemme som har vært temmelig sementert fast i kvinnenes hender. Hurra for det.
Og ja, jeg er i mange tilfeller for kvotering også. Som regel moderat, men radikal når det virkelig trengs.
|