Sv: Legalisering av narkotika?
Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.
Hvis hasj blir lettere tilgjengelig og lovlig så tror jeg det blir enda flere brukere av det, Men jeg kan ikke skjønne at det skulle bli noen mindre overdosedødsfall av den grunn, Tror ikke at det blir mindre med narkomane fordi om hasj blir lovlig, Jeg vil nå heller tro at med enda flere hasjbrukere så vil det være en god del flere som kan bli nyskjerrig på enda sterkere saker.
Det jeg sa som første innlegg er at jeg ser for meg en modell som den som er i Nederland. Vet dere hvordan det fungerer i Nederland? Og ettersom dere kritiserer det lille jeg har sagt, så regner jeg med at dere vet det, og derfor kan forklare hvorfor en type nederlandsk modell ikke skulle fungere i Norge?
Nederland med sine 16 mill. innbyggere har langt færre overdose-dødsfall enn lille Norge til tross for at de har en langt mer liberal narkotika-politikk. Hvorfor det? Er det ikke liv man vil forsøke å redde? Er det ikke tap av liv vi frykter da vit tenker på narkotika?
Det er slik jeg tenker...Det er en sammenheng mellom mystifisering, leke gjemsel og overdoser blant annet. Hasj er ikke like "spennende" i de land der det er legalt, og de fleste vet at første steg på karrieren som narkoman gjerne starter med alkohol og hasj selv om det er aldri så uskyldig i forhold til kokain og heroin. Dermed er det IKKE sagt at man blir narkoman ved å bruke hasj heller, bare så det er sagt.