Vis enkelt innlegg
Gammel 23-05-11, 16:48   #54
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.596
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger vi et landbruk i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Jeg skal innrømme at jeg ikke helt skjønner hva du skriver. Så jeg lurer på om vi diskuterer to ulike ting.

Jeg mener at vi ikke skal tviholde på landbruket hvis det er ineffektivt å bruke pengene på den måten. Hvis det er som du sier, at man fint kan produsere mat uten subsidier - fint! Da er det jo ikke noe problem?

Du har også skrevet at Norge ikke er selvforsynt med mat. Det hevder da denne professoren er bare tull, for vi er nettoeksportører. I en krisesituasjon vil vi da ha nok av fisk og sjømat til å klare oss bra uten import. Fint! Da er det ikke nødvendig å subsidiere tungt for å være selvforsynt - vi er det allerede. Og jo, såklart vi kan leve på fisk og sjømat. For i virkeligheten så kan vi importere, og det er vanskelig å se for seg en situasjon over tid hvor vi ikke kan det. Ergo skal det ikke være nødvendig å holde egen produksjon oppe som ikke er effektiv.

Man kan faktisk ikke leve av fisk og sjømat alene, ærlig talt!
Om du tar med fisk og sjømat er vi helt klart selvforsynt med kalorier, men vi har ingen industri som kan foredle dette.

Og hva mener du med et ineffektivt jordbruk?
Landbruket i Norge genererer et overskudd på 80 miliarder, pr i dag.
Er det ineffektivt?

Jeg vet ikke hvilken virkelighet du er i, men i min virkelighet så stengte Russland, en av de STORE hvete eksportørene grensene sine i fjor, for eksport....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat