Sv: Rapporten om voldtekt fra Oslo pd
Opprinnelig lagt inn av Imma, her.
Min erfaring med voldtektsofre fra legevakt, er berusede(ikke overstadig)jenter og voldtekstmannen er en bekjent som de har såpass tillit til at de befinner seg alene med personen, enten fordi han skal kjøre henne hjem, de skal ta følge til hist og hen eller er innom for en matbit osv.
Ja, jeg antar at alle voldtekter med et nogenlunde likt hendelsesforløp som det du beskriver, blir samlet i festrelatert voldtekt-kategorien.
58,1 % av anmeldelsene av festrelaterte voldtekter er registrert med maktmiddelet "dopet/sover/blackout". Det ville jo vært nyttig å dele opp denne kategorien slik at "blackout" kom ut som et eget punkt. Jeg antar at det er de oppgitte blackouts de mener er gråsoner. Er man dopet eller sover er saken ganske klar. Hadde dette vært tydeligere oppdelt ville det også vært mulig å diskutere akkurat denne problemstillingen (som godt kan være reell for alt jeg vet) på en måte som tydelig skiller den fra de andre kategoriene. Slik det er nå synes jeg rapporten mistenkeliggjør personer som anmelder voldtekt generelt, noe det overhodet ikke er grunnlag for. I tillegg mister man en debatt om personer som feilaktig anmelder voldtekt og den anmeldtes rettssikkerhet i slike tilfeller.
|