Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?
For meg var det en gullgruve, i forhold til at jeg kunne jobbe nattevakter 50 % og være hjemme med barnet resten. Min venninne gjorde det samme, vi fikk turnusene til å matche - så passet vi hverandres barn når den ene skulle sove etter nattevakt. (vi er begge sykepleiere)
Jeg sparte bhg-plass, fikk utbetalt ca kr 3300 og jobbet altså 7 netter pr mnd, 3 av disse var på helg. Fikk mye tid med barna, samt at de hadde lekevenner. Vi dro i åpen barnehage hvis vi det, og koste oss masse! Så begge barna mine fikk begynne i bhg da de var 2. Men ja, jeg vet jeg har vært heldig som har hatt denne muligheten.
- Ikke alle kan jobbe deltid, men noen kan kanskje ta noen vakter i omsorgsbolig etc i helger.
- Kanskje noen kan be om avdragsfrihet på lånet sitt, boliglån eller studielån etc.
- Som de fleste vet, får man jo permisjon uten lønn i den prosenten man ønsker - så lenge man har små barn.
Om en velger å ikke jobbe noe pga mangel på barnepass, har man iallefall en "inntekt" på kr 3300 + minus utgift på barnehage ca 2300.
Jeg synes en skal se på mulighetene, i stedet for å momentant slakte kontantstøtten.